Knižní trefy do černého 2016

Zdravím knihomolové,
trošku s křížkem po funuse jsem se rozhodla napsat článek o mých nejlepších knihách z roku 2016. Po delším uvažování jsem se rozhodla, že nebudu vybírat tak jako většina deset knih, ale zúžím to na pouhých pět. V roce 2016 jsem sice přečetla kolem osmdesáti knih, ale nejsem si jistá, že bych z nich tu desítku fakt dokázala vyškrábat. Asi (určitě) nebudete překvapení, když Vám hned na úvod prozradím, že se bude jednat převážně o fantasy kousky. 

1. Císařovy čepele - Brian Staveley

Mé setkání s touto knihou bylo čistě náhodné. Na podzim jsem měla plno běhání po doktorech, a jednoho deštivého dne, kdy jsem šla kolem knihkupectví, jsem se rozhodla, že se odměním namátkově nějakou neznámou knihou. Hned jsem zamířila ke svému oblíbenému bloku, kde se nacházely fantasy knihy s tím, že si nějakou rozhodně odnesu domů. Volba padla na Císařovy čepele, u kterých mě ihned zaujala anotace. A mohu Vám říct, že pokud jste tuto knihu ještě nečetli, rozhodně byste to měli v brzké době napravit, protože už dlouho jsem nečetla tak dobrou, nefalšovanou fantasy. Ještě dlouho po přečtení ve mně kniha zanechávala pocity, musela jsem na ni v příjemném myslet a nemůžu se dočkat druhého dílu. Pokud si stále nejste jistí, přečtěte si moji recenzi. V kostce se autorovi podařilo vytvořit velice originální svět, zasadit do něj tři dějové a vzájemně propletené linky, mnoho akce, napětí, nečekaných zvratů a fantasy prvků. Byla to naprostá jízda.

2. A Court of Mist and Fury - Sarah J. Maas

Další knihou, od které jsem se nemohla doslova odtrhnout je druhý díl série Dvůr trnů a růží. Šikovně jsem se rozhodla číst hned první díl v originále, abych nemusela dlouho čekat na překlad. První díl se mi sice líbil, ale druhý byl oproti tomu na úplně jiné úrovni. Autorka se více pustila do vztahů mezi hlavními postavami, nebála se překopat role a vypustila pohádkový motiv, na jehož místo dosadila více temnoty. Pohrála si i s hlavní hrdinkou a nechala ji konečně prorazit. Příběh sice lehce strádal, ale autorka to zase dohnala v jiných aspektech. Na čtenáře čeká velký příval emocí, vypjatých momentů a akčních záležitostí.

3. Silmarillion - J.R.R. Tolkien

Nemohu tvrdit, že bych Silmarillion četla poprvé v roce 2016, protože jsem ho četla ještě několikrát předtím. Mohu ho číst klidně v roce 2014 či 2020 a stejně by se vždy do podobného seznamu dostal. Tato kniha má tu výhodu, že se nedá číst pouze jednou. Při každém dalším čtení čtenář totiž zjišťuje, že mu něco uniklo a uvědomuje si nové souvislosti. Tolkienův svět je tak spletitý a propracovaný, že nad ním čtenář může jedině žasnout. Pán Prstenů a Hobit jsou pouhým zlomkem tohoto světa. Pokud se chcete pustit do Silmarillionu, rozhodně ho doporučuji, ale předem Vás upozorňuji, že se nejedná o jednoduchou četbu, ale vyplatí se. 

4. Měděný jezdec - Paullina Simons

Další kniha je z poněkud jiného soudku. Četla jsem ji v lednu minulého roku během zkouškového, od kterého dokonale dokázala odvést pozornost. Měděný jezdec je neuvěřitelným (v tom dobrém slova smysl) příběhem a lásce a oddanosti na pozadí druhé světové války. Zvěrstva a nelidskost války je tu ukázána na jedné leningradské rodině, která se protlouká, jak se dá. Autorka velice často zdůrazňuje, že i na pozadí takovýchto událostí je možné vytvářet pevné svazky. Příběh je plný emocí, bojů, krve a leningradské zimy. Četla jsem už i druhý díl této série, nicméně musím říct, že ten byl také neuvěřitelný (v tom nelichotivém slova smyslu). Příběh byl jak vystřižený z Hollywoodského filmu a některé věci jsem autorce prostě "nežrala". Zkoušela jsem číst i poslední díl, ale tam jsem ztroskotala někde na sté stránce, protože mě absolutně nebavil. Přesto bych si ho v brzké době ráda přečetla, 

5. Píseň krve - Anthony Ryan

Píseň krve jsem poprvé četla hned, jak vyšla. Minulý rok jsem se chtěla pustit do druhého dílu, ale zjistila jsem, že mi unikají některé souvislosti a nešlo mi pořádně navázat. Proto jsem se do Písně krve pustila ještě jednou a podruhé jsem se přesvědčila, že je to ta správná volba. Autor je rozený vypravěč, a i když je kniha poměrně tlustá, mistrně se vyhýbá hluchým místům. 
Pro svůj příběh vytvořil velice propracovaný a originální svět s velice přitažlivým hlavním hrdinou, který dokáže zaujmout na první pohled, a ze svých spárů Vás nepustí ani po dočtení příběhu. Anthony Ryan se může zaslouženě vyhřívat na výsluní fantasy žánru. 



15 komentářů:

  1. Císařovy čepele zatím čekají na polici. Jsem ráda, že u tebe kniha tak uspěla. Protože mě velice potěšilo, že letos by měly vyjít další dva díly :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo také jsem ráda, má to být trilogie. V březnu navíc v originále vychází další autorova kniha, která má spadat do tohoto světa. Měl by to být samostatně stojící příběh :)

      Vymazat
    2. Teď je otázka, jestli se dostane i k nám...

      Vymazat
  2. Samé zajímavé knihy. Já si chci přečíst první díl série Dvůr trnů a růží, protože mě takové knihy velice baví :)

    http://katiehoral.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se k ní dostaneš co nejdříve, protože to za to stojí. Navíc za chvíli v češtině vychází také druhý díl :)

      Vymazat
  3. PÍSEŇ KRVE a CÍSAŘOVY ČEPELE si chcem prečítať.Od Tolkiena som čítala Hobita a bohužiaľ nebolo to ono a moc ma to nezajalo,ale i tak mám v plane prečítať si Pán prsteňov :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hobit je především pohádka pro děti a ne žádná prvotřídní fantasy, ale chápu, že ne každý si k Tolkienovi tu cestu najít může :)

      Vymazat
  4. Píseň krve si chci přečíst už pěkně dlouho, ale ta tloušťka kniha.... :P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta tloušťka knihy jen dokazuje, jak má autor vše dokonale promyšleno, a absence hluchých míst to, že je opravdu skvělý vypravěč. Zde opravdu není čeho se bát. Ale pokud čtenář nemá rád rozsáhlost, asi to nebude nic pro něj.

      Vymazat
  5. Plno hezkých knih, ani jednu jsem nečetla ale na druhý díl Dvora trnů a růží se těším, až vyjde v cz rozhodně si jí pořídím, první díl je naprosto báječný a nepochybuji, že se mi bude líbit i druhý.

    OdpovědětVymazat
  6. Císařovy čepele mě zaujaly stejně jako Píseň krve. :) A na druhý díl Dvora trnů a růží se už neskutečně těším. :D

    OdpovědětVymazat
  7. Silmarillion na podobném seznamu vždycky potěší. :-D Ostatní knihy neznám, ale minimálně ta první mě zaujala...

    OdpovědětVymazat
  8. Já jsem ráda, že tam alespoň máš Tolkiena, toho také miluju :))
    Jinak víš jak to mám :D

    OdpovědětVymazat

Created by Agata for WioskaSzablonów. Technologia blogger.