Recenze: Univerzita výjimečných - Zkouška

Název: Zkouška
Série: Univerzita výjimečných
Autorka: Joelle Charbonneau 
Díl: 1.
Počet stran: 299
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Fragment

Malencia Valeová právě dokončila školní docházku a chystá se na Testování do Tosu, aby si mohla splnit svůj univerzitní sen. Výběr na Testování bere jako čest, ale nedlouho po příjezdu do Tosu si uvědomuje, že by raději nikdy neodjela ze svého domova, z kolonie Pětijezeří. Cia zjišťuje, že vše není takové, jaké si to představovala. Kromě ní bylo na Testování vybráno dalších 108 uchazečů, takže konkurence je velice vysoká a nebojí se použít všech možností k vyřazení ostatních. Jak by také ne, když jsou k tomu jednotliví uchazeči nepřímo vybízeni. Vlastně ani praktiky vedoucích asistentů a celého systému Svazu Národů nejsou zrovna lidské. Všechny zábrany konkurentů automaticky padají s posledním kolem Testování, kdy jsou všichni uchazeči vysazeni daleko od Tosu a musí se dostat zpět. Vrátí se ale opravdu jen ti nejrychlejší a nejdůmyslnější, nebo chce Tosu spíše ty, kterým je zrada opravdu blízká? Takhle si to Cia tedy rozhodně nepředstavovala. 

Použití spojitosti k trilogii Hunger games na obálce knihy není jen marketingovým tahem, ale krutou realitou. Zkouška totiž představuje jednodušeji vystavěný příběh na motivy právě Hladových her. Místo krajů tu máme kolonie, Kapitol byl vystřídán Svazem Národů, Snowa představuje doktor Barnes a Testování je pozměněný průběh přípravy a boje v aréně. Od přečtení poslední stránky si kladu jednu otázku, Proč by někdo psal příběh, který byl vlastně už jednou napsán?

Autorce bych samozřejmě křivdila, kdybych napsala, že do příběhu nedokázala vnést něco svého. Musím uznat, že dokázala čtenáře držet v napětí, kniha byla plná akce, a stylem psaní se četla téměř jedním dechem. Nechyběl i nějaký ten zvrat událostí, ale pozornější čtenář dokáže snadno odhalit celkové ubírání se příběhu. Stejně jako u mnoha jiných YA příběhů i zde autorka ví, kdy přesně skončit, aby navnadila na pokračování.

Svět, ve kterém Cia žije je rozdělen do osmnácti kolonií. Jedná se o původní Spojené státy, které byly zničeny v důsledku sedmi fází Války národů. Některé fáze měli na svědomí sami lidé, o ostatní se postarala příroda. V důsledku toho lidé ztratili všechny vymoženosti moderní doby a museli začít téměř od začátku. Bezpečno je pouze uvnitř kolonií a málokdo ví, co čeká za jejich hranicemi. Jsou tu ovšem lidé, kteří se nehodlali přizpůsobit Svazu národů, a i když je o nich pouze zmínka, jedná se o jistý potenciál, který autorka může v pokračování rozvinout.

"Je lepší, když pojedeš do Tosu připravena pochybovat o všem, co uvidíš, a o všech, které potkáš. To by mohl být rozdíl mezi úspěchem a selháním." 


Cia je velmi sympatická, i když značně naivní hlavní hrdinka. Naivita z ní ale postupem času vyprchává, když si stále více uvědomuje, co se kolem ní děje. Nejde slepě za vůdcem, ale přemýšlí sama za sebe, Je inteligentní, což ji dost často dostane z problémů. Má soucit se všemi, i s těmi, jimž už pravděpodobně nikdo nepomůže. Je týmovým hráčem, ale dokáže dost dobře hrát i sama za sebe. Je odvážná, hodná a smířlivá.

Velmi důležitou roli dostává i Tomas, kamarád z Pětijezeří. I jeho charakter se během Testování vykresluje. Ale Testování nemá za cíl pouze ověřit si schopnosti uchazečů, daleko důležitější je sledovat, jak si všichni vedou ve vyhrocených situacích, jak si povedou, pokud nebudou mít jinou možnost, než vzít někomu život. A právě tento fakt zasahuje Tomase více, než se na první pohled zdá.

Postav v příběhu je samozřejmě daleko víc, s některými se setkáváme více než s jinými. Některé nás po seznámení záhy opustí, jak by tomu mělo být, protože něco takového nemůže probíhat bez obětí.


Univerzita výjimečných je Young Adultovka jako vyšitá, hodící se převážně pro mládež. Nečekejte od tohoto jednoduše vystavěného příběhu na motivech Hunger games něco víc, protože to kniha rozhodně nenabízí. Co však může poskytnout je rychle plynoucí příběh plný akce, napětí a čekaných i nečekaných zvratů. Oceňuji především styl psaní a fakt, že se příběh hodí pro daleko mladší čtenáře než je tomu v případě Hunger games, protože není plný brutalit a autorka se násilným scénám spíše vyhýbá. Nosným bodem je také sympatická hlavní hrdinka Cia.
Samozřejmě jsem zvědavá na pokračování, protože mě zajímá, jestli bude další část příběhu alespoň trochu originální.

3/5

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Fragment.


18 komentářů:

  1. Moc hezká recenze. Knihu jsem původně chtěla číst, ale teď trochu váhám. Podobných děl je přeci jen trochu hodně a asi jsem už malinko přesycená. Možná za nějaký čas si ji přečtu.
    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, ale třeba někdy, jako odpočinkovou četbu :)

      Vymazat
  2. Knížku jsem si koupila a docela se na ní těším, možná to bude trochu ohrané, ale tyhle dystopie mám ráda:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ohrané ano, ale jak říkám, sama knížka má rozhodně co nabídnout :)

      Vymazat
  3. Pěkná recenze. :)
    Knížku zrovna čtu. Obálka je na styl Divergence a příběh zatím taky, ale jsem teprve na 40. stránce, takže knížku nemůžu pořádně hodnotit. :)

    http://fandombeforebloodcz.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Na knihu se také časem chystám, jak budu mít přečtenou tu horu před, snad se mi bude líbit. Skvělá recenze.

    PS: Ráda budu sb, dlouho jsem tě měla v oblíbených, takže jsem si tě tam přesunula :)

    OdpovědětVymazat
  5. Moc pěkná recenze :) Knihu jsem četla už před rokem v angličtině a byla hodně podobná Hunger Games :) Ono je lepší je neporovnávat :) Ale líbila se mi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ono srovnávat nesrovnávat. On když někdo napíše něco takhle podobného, tak se tomu srovnání stejně nevyhne ;)

      Vymazat
  6. Recenziu som iba tak prebehla, keďže si chcem knihu tiež prečítať :-) Každopádne veľa od knihy asi čakať nebudme, snáď to bude aspoň fajn oddychovka :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Zrovna dneska mi také dorazila k recenzi, tak jsem na ní zvědavá. Poslední dobou naň narážím na každém rohu.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
  8. Tak to je docela škoda. Pro mě bude trilogie Hunger games topka a nevím, jestli by se mi chtělo číst další knížku, ksoro totožnou :/
    Katy

    OdpovědětVymazat
  9. Moc hezky sepsaná recenze, ale bohužel mě tato kniha vůbec neláká k přečtení. :/

    OdpovědětVymazat
  10. Ráda si příběh přečtu, i když jsem vážně doufala, že tu bude něco víc, než jemnější kopie HG :(

    OdpovědětVymazat
  11. Tahle kniha mě už mockrát zaujala a jsem vděčná za tvoji recenzi... I když jsi napsala pár věcí, které by se mi na knize vůbec nelíbilo, celkově si mě ale navnadila a utvrdila v tom, že knihu bych si měla přečíst ...

    OdpovědětVymazat
  12. Kniha se mi celkem líbila, krásná recenze. Jsem zvědav na pokračování, nemá někdo informaci, kdy by mělo pokračování této skvělé knihy vyjít?

    OdpovědětVymazat

Created by Agata for WioskaSzablonów. Technologia blogger.