Recenze - Smrtná zima

Název: Smrtná zima
Série: Smrtná zima
Autorka: Kate A. Boormanová
Díl: 1.
Počet stran: 366
Rok vydání v ČR: 2015
Nakladatelství: Host

Smrtná zima je prvním dílem stejnojmenné trilogie, vycházející z pera kanadské spisovatelky Kate Boormanové, která je původem z Nepálu. Kniha vyšla již v roce 2014 a následujícího roku se dostala i do rukou českých čtenářů. Ač námět neoplývá zrovna originalitou, tato prvotina vyvolala opravdu velká očekávání. Pojďme se podívat, jestli tento debutový úvod trilogie s opravdu mrazivou obálkou, dokázal obstát.

Emmeline žije se svým otcem v osadě, kde platí přísná pravidla, jejichž porušení si vysluhuje to nejpřísnější potrestání. Tato pravidla mají ochránit členy osady před nebezpečím, které je čeká ve vnějším světě, mimo bezpečné zdi. Emmeline ví, že vydat se mimo osadu je přísně zakázané, ale jsou to právě stromy, které k ní promlouvají a lákají ji na cestu, která by ji mohla stát život. Jak by mohla nakonec tato vzpurná dívka odolat. Vzpurnost má v krvi a smrtná zima se blíží..

Smrtná zima, která na svých stránkách ukrývá dystopický příběh, je prvotinou každým coulem a ne v dobrém slova smyslu. Začneme asi tím, čím kniha trpěla nejvíc, a to je samotný příběh, který je sám o sobě mdlý, slabý, jednoduchý, nedozrálý a nevýrazný. Ruku v ruce s tímto problémem kráčejí nedokreslené situace, které vyloženě potřebují nějaký pevný základ, promyšlenost a logiku. Takto příběh působí lacině, jako by se vlastně ani nic pořádného neodehrávalo. Pozornějšímu čtenáři nakonec neunikne ani několik nesrovnalostí. Na druhou stranu na stránkách knihy ožívá několik aktuálních myšlenek, které prostupují i do naší doby, a na které je tu nejeden krát poukazováno. Nechybí ani jemné filozofování o náboženství, a o tom, co je správné, a co jednoduché.

Další otazníky vystupují v případě světa, do kterého je celý příběh zasazen. V tomto případě čtenář naráží na nedostatek informací. Co se vlastně stalo, že společnost dospěla až sem? Proč se žije podle takových pravidel. Proč jsou lidé slabí, vystrašení a podřizují se téměř totalitnímu režimu? Co se stalo před několika generacemi? Po dočtení stále nevím, i když se jisté náznaky objevují, není to dostatečné a sálá z toho nedokreslenost v kombinaci s nedomyšleností. 

Co by v takovém příběhu mohlo být skvěle využito je napětí, gradace, nečekané zvraty i překvapivé momenty, kterých je tu také poskrovnu, a o které si příběhy obdobného ražení přímo říkají, vlastně je potřebují. Nicméně i v tomto případě se autorka drží více méně na břehu. 

Nicméně Smrtná zima se nezakládá pouze na negativních aspektech. Autorce se podařilo docela obstojně vykreslit atmosféru, a místy na čtenáře vykoukne i nějaká ta sirovina a atmosféra, pochmurnost počínajícího nežádoucího období i života v uzavřené komunitě. 
Jistým způsobem se může zavděčit i styl psaní, který vzhledem k negativním stránkám knihy, není vůbec špatný. Styl psaní místy působí tak, jako by nám toho autorka chtěla tolik říct, ale přesně nevěděla proč, a nakonec vše utopila ve špatné zápletce. 
"Je jasné, že je to hlavně příběh o tom, že člověk musí platit za svoje chyby, ale vždycky jsem si říkal, že je to taky příběh o tom, že prokletí může být někdy požehnáním" (strana 336)

Hlavní hrdinkou je patnáctiletá Emmeline, která v osadě zastává pozici sběračky léčivých kořínků a bylinek. Zanedlouho Emmeline dovrší šestnáctého roku, což je ten správný věk na vdávání. Nicméně Emmeline je jiná než ostatní, díky své vzpurné babičce představuje ona i její rodina poskvrněnost. Sama Emmeline s touto poskvrnou bojuje po celou dobu příběhu, mnohdy už je toho opravdu moc. Emmeline je do jisté míry sympatická hrdinka, ale je málo prokreslená, jako bychom z ní měli jen šablonu a zbytek chyběl. Díky tomu je opravdu hodně čitelná, a čtenář s přehledem uhádne každý její čin. Její vzpurnost a odhodlání k poznání a objevení něčeho nového silně kontrastuje s její dívčí duší a snahou získat muže snů. Po vztahové stránce jde vše také velice rychle, takže prostor na poznání toho druhého je spíše omezený a zamilovanost se tu objevuje hned po několika setkáních. 

Kromě Emmeline se setkáváme i s nejlepším přítelem Tomem, který má v rukávu také nějaké to tajemství, ale který se v příběhu objevuje spíše sporadicky, jako vložka. Možnost oblíbit si ho tu určitě je, ale pokud je Emmeline poněkud plochá, co je možné očekávat od vedlejší postavy? 

Zapomenout by se nemělo také na bratra Stockahama, který svádí boj sám se sebou po celou dobu příběhu.
Smrtná zima by se prý měla líbit fanouškům Hunger Games, netvrdím, že tomu tak není, ale mám takový dojem, že fanoušci Hunger Games nebudou zrovna nadšení. Tento úvodní díl trilogie měl velký potenciál, který byl zavalen špatným příběhem, nedokreslenou hrdinkou a také nedostatkem informací o prostředí. Je toho tolik, co jde knize vytknout, a tak málo toho, co je opravdu dobré viz styl psaní a prostředí. Stále ve mně ale hlodá červíček pochybností, protože si myslím, že na to autorka má, jen by potřebovala pořádný příběh.

Dlouho jsem se rozmýšlela, jestli dát dvě hvězdy nebo tři. Nakonec jsem se rozhodla pro dvě, protože škatulka zápory hravě převyšuje klady. V knihovně už teď čeká druhý díl, do kterého se pustím, a jsem zvědavá, jestli mě autorka překvapí nebo se bude držet stejné šablony, která tak potopila Smrtnou zimu. 

2/5

11 komentářů:

  1. Po přečtení tvé recenze jsem v rozpacích, ale každopádně souhlasím s tvým názorem a vzhledem k tomu, že já fanouškem "Hunger Games" nejsem tak mě kniha nijak nenadchla, ale tím neříkám, že je to špatná investice já si vážím všechny knihy jen, každá není pro mě.. ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem vůbec nečekala, že mě kniha tak zklame. Ta krásná obálka úplně volala - přečti si mě, tak jsem to udělala. I když je kniha "špatná" vždy se na ní snažím najít něco dobrého, ale někdy to vůbec není snadné, protože co se líbí jednomu, nemusí se automaticky líbit druhému :)

      Vymazat
    2. Ale tak obálka je krásná a podle mě není hřích mít v knihovně knihu, která je možná špatná, ale její obálka je krásná a knihovnu oživí.. ;))

      Vymazat
  2. Měla jsem z knihy dost podobné pocity. Mám v knihovně rezervovaný druhý díl, tak snad bude lepší...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Druhý díl se prozatím jeví dost obdobně...

      Vymazat
    2. Škoda... já jsem právě někde četla, že má být o dost lepší.

      Vymazat
    3. Jsem na sto desáté stránce a zatím se to tak nějak drží jako u prvního dílu, ale třeba ještě překvapí :)

      Vymazat
  3. Kniha mala potenciál, minimálne podľa toho čo som zachytila z iných recenzií a anotácie a je škoda, že má viac záporov ako kladov. Dúfam, že dvojka bude lepšia :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha měla určitě potenciál, jen to provedení opravdu pokulhávalo, což je škoda, protože autorčin sty psaní není špatný. Jsem zrovna asi v polovině dvojky, a abych pravdu řekla, je tam více akce, ale opět slabý příběh a navíc plný nelogičností :/

      Vymazat
  4. Mě si moc nenalákala, ale obálka je boží!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obálka je naprosto skvělá a strašně ráda bych tě nelákala, ale v tomto případě nebylo moc na to :/

      Vymazat

Created by Agata for WioskaSzablonów. Technologia blogger.