Top 7 knih za rok 2018

Zdravím knihomolové!
do konce roku 2018 zbývá už jen opravdový kousek. Upřímně doufám, že se Vám tento rok jak se patří povedl, že jste ho přežili ve zdraví a narazili jste na pořádnou kupu skvělých knih. Bohužel ne vždy je všechno zalité sluncem, a funguje to tak i na knižní scéně. A stejně jak jsou psány dobré knihy, jsou psány i ty horší.
A protože se na článek o knihách, které se mi až tak nelíbily, nechystám (čtěte nemám čas jej napsat), tak si pojďme říct, jaké to byly, alespoň takhle z rychlíku.
Asi největším zklamáním letošního roku se pro mě stal The Cruel Prince, který nedávno vyšel u nakladatelství CooBoo. Tolik očekávaný Krutý princ rozhodně nesplnil moje, a věřím, že i očekávání dalších fanoušků. Se světem si autorka až tak velkou práci nedala, použila to, co už ve světě víl nějakou dobu existuje a zkombinovala to s ufňukanou hrdinkou, která chce být něco víc. Do první poloviny knihy se vůbec nic neděje a autorka vše zachraňuje až na konci. Ano cliffhanger byl úžasným zakončením, ale jeden skvěle otevřený konec nedokáže zachránit příběh plný průměrností až podprůměrností, bohužel.

Silmarillion


Pokud jste Silmarillion v nějakém mém TOP žebříčku zahlédli, rozhodně to není chyba. Tuhle knihu čtu totiž každý rok. Proč? No za prvé to není kniha na jedno čtení a za druhé, s každým dalším čtením je to lepší a lepší. Pokud se někdy chystáte proniknout do tajů Tolkienova obrovského a komplexního světa, dejte Silmarillionu šanci a veškerou trpělivost, protože tato kniha si to opravdu zaslouží. A co víc? Ten výsledek je opravdu neskutečný. Jak vznikla Arda? Kdo byl Morgoth? Co se dělo před vznikem Prstenů moci? A co vše se odehrálo před poutí Froda Pytlíka? Silmarillion si opravdu zaslouží tu být, už jen z toho důvodu, že je to jedna z nejlepších knih vůbec.

Měsíční zahrady


Prý pokud máte rádi Tolkiena, Měsíční zahrady si určitě musíte přečíst. Tohle jsem slýchala ze všech stran už hezkých pár let, až jsem této myšlence nakonec podlehla. Pomineme-li, že Vám autor opravdu hodně dlouho bude motat hlavu, že Vám představí svět tak komplikovaný, že se do něj budete na každém kroku zamotávat a uvede v život tolik postav, že o ně budete nějakou dobu zakopávat, tak si myslím, že by neměl být problém. Ale teď opravdu, Měsíční zahrady za to stojí, ale platí úplně to stejné, co u Tolkiena, dejte tomu čas, trpělivost, a pak uvidíte, že jsou tu autoři, kteří umí hezky zamotat hlavu a zároveň psát opravdu kvalitní fantasy. No a nakonec Vás určitě potěší, že se jedná o první díl z mnoha!

Cress


Měsíční kroniky, jedna ze sérií, do kterých jsem se nechala vyloženě vnutit. Já a knihy otřené o žánr sci-fi a techniku? Vždyť víte, do těch se vyloženě nehrnu. No nakonec jsem ráda, že jsem jim dala šanci. Cinder byla průměrná, Scarlett byla skvělá a Cress je naprosto úžasná. Pokud hledáte Young Adultovku, která pohladí po duši, rozproudí krev v žilách, pobaví a nakonec Vás nasytí i dobře mířenou romantikou, rozhodně se do Měsíčních kronik nechte také vnutit. Má to hlavu a patu, skvělý svět, napětí, dynamiku a parádní zvraty. A kdo by si nechtěl přečíst o Popelce, která je napůl kyborg, viďte? 

Naslouchač


Naslouchač od české autorky Petry Stehlíkové je další knihou, která mi byla podstrkována ze všech stran (už to vypadá tak, že mi každou tuto dobrou knihu někdo vnutil, no a ona to bude asi i pravda :D). Znáte to, vyhodíte ji oknem a ona se vrátí dveřmi. Po Hladové smečce od Martina Sládka jsem o dalším českém autorovi nechtěla slyšet, no ale nakonec ve slabé chvilce jsem ty dveře teda otevřela. Nebyla to až taková dokonalost, jak jsem ze všech stran slyšela, ale autorce se rozhodně povedlo vykreslit hlavní hrdinku, co by opravdové dítě, a udržet ji tak po celou dobu příběhu. Inspirace sice byla tak nějak patrná, ale stejně, hezky a poutavě napsáno a hlavně jsem od YA žánru dostala vše, co jsem chtěla, a co u takových knih hledám. Takže ano, Petra Stehlíková mi dala naději, že je možné u nás takovéto knihy psát, a že rozhodně budou vycházet. Díky!

Nevernight


Absolutně největší pecka v žánru Young Adult/New Adult. Pokud už máte dost příběhů, kde autoři se svými postavami zacházejí v rukavičkách, je pro Vás Nevernight to pravé ořechové. Autor totiž happy endům zrovna neholduje a místy (čtěte dost často) to odnáší jeho hlavní hrdinové. Poteče krev a bude jí hodně, pro drsnosti a mučení se zde taky nejde daleko. Sprostá slova, sex a nejrůznější způsoby smrti. Skvělý svět a povedené fantasy prvky. Zvláštní vypravěčský styl, na který je potřeba si zvyknout. Dynamika a moře akce. Vygradované momenty, při kterých Vám budou vstávat chlupy na rukách, možná i na zádech? No a konečně hlavní hrdinka, která si pro servítky nejde nikterak daleko, a které se autor nebojí z času na čas pořádně nakopat zadek!

Ctnosti králů


Ctnosti králů jsou velice zvláštní knihou. Řadí se do žánru silkpunku, který u nás není až tak častý a patrný. Tedy, autor se nechává inspirovat východoasijským starověkem, přidává fantasy prvky a technologické pokroky. Inspirace východem je v tomto případě vítanou změnou, ale zde je to o něco komplikovanější. Tato High fantasy, ač je zaměřená na dobývání, politické pletichaření, mocenské boje a celkovou nadvládu světa, má svůj střed v hlavních postavách. Jejich psychologie a vývoj jsou popsány až do úplného detailu. Autor si s postavami skvěle hraje a jejich prostřednictvím vysílá mnohá poselství. Postavám je věnováno mnoho prostoru, místy bohužel na úkor příběhu a jeho dynamiky. Ken Liu nicméně nabízí skvěle komplikovaný svět, plno ponaučení, nadsázky a ironie. Nejednou poukazuje na to, jak touha po moci kazí i ten nejčistší charakter. Ctnosti králů jsou jiné, hodně jiné, ale v tom dobrém smyslu slova. Navíc mají dokonalé grafické zpracování!

Finální říše


Další a poslední kniha, kterou mi každý doporučuje, v tomto případě spíše autor než kniha. Ano, konečně jsem dala šanci Sandersonovi, můžete se radovat. A co víc? Sanderson mě okouzlil, tak moc, že se brzy pustím do dalších jeho příběhů. První Mistborn byl úžasný, ten svět, postavy, promyšlenost do posledního detailu. Úžasný styl psaní, momenty, při kterých budete trnout. Tohle se fakt povedlo a já si od doby přečtení nadávám a proklínám samu sebe, že jsem se do toho nepustila dřív. Kelsier, Vin, tyto postavy prostě chcete poznat a prožívat tohle velké dobrodružství společně s nimi. Litovat rozhodně nebudete, tohle byla jízda.

A co vy a Vaše nejlepší parta knih pro tento rok? :)

14 komentářů:

  1. Moc pěkný výběr :) Eriksona naprosto zbožňuju, zrovna louskám Prach snů a je to úplně skvostné, s každým dalším dílem lepší a lepší. A něco podobného platí koneckonců i u Sandersona. Finální říše je parádní knížka a mně osobně se strašně líbil i Vyjednavač, kterého jsem četla docela nedávno :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukala jsem myslím na Goodreads :) Já mám teď nachystaný druhý díl a sbírám odvahu a čas se do něj pustit, vlastně jsem do něj šla z velké části kvůli tobě, protože jsem ho u tebe viděla tolikrát no a hlavně tolik chvály na jednoho autora :) .. Každopádně to vypadá, že se mám na co těšit :)

      Vymazat
    2. Mně spousta lidí říká, že už jsem s tím skoro otravná, protože skoro vždycky, když mám doporučit nějakou knížku, tak sahám právě po Eriksonovi :D Jeho problém je, že to není autor pro každého a jeho knížky rozhodně nejsou odpočinkové čtení, ale myslím, že zrovna ty bys mu mohla taky přijít na chuť :)

      Vymazat
    3. No tak zase si to vezmi tak, že i když si otravná, tak to sklízí mnohdy svoje ovoce :D Já jsem si to přečetla na tvoje jemné naléhání :D ... A souhlasím s tím, že to není pro každého, stejně třeba jako takový Silmarillion, ale do některých knih člověk časem doroste. Můj problém teď tkví v tom, že jsem si mezi prvním a druhým dílem nechala dlouhý rozestup a hoodně se obávám, že se nechytím -_-

      Vymazat
  2. Skvělý výběr! :) Silmarillion také čtu velmi často, a stále zůstávám v šoku, co se ještě dozvím.. Někdy si říkám, že když člověk čte nějakou knihu opravdu často tak ji musí už znát, ale u této knihy je to výjimka.. ;) Co se týče ostatních knih zatím jsem je nečetla.. Ale moje novoroční předsevzetí do Nového roku je, že konečně dočtu "Harryho Pottera" - a konečně se pustím do nové série.. ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si kolikrát říkám, AHa, jak to, že mi tohle mohlo jako utéct, to přece není možný. Naštěstí tato kniha je tak trochu nekonečná a vždy, když ji čtu se prostě nestačím divit, jak úžasný a promyšlený ten svět prostě je.
      A u jakého dílu s Harrym jsi? A jaká bude ta nová série?

      Vymazat
    2. J.R.R. Tolkien je jedním slovem génius, nebýt jeho a jeho Středozemě asi bychom ani nevěděli, co je to fantasy.. Někdy říkám, jaké příběhy by ještě vyplodil, kdyby tady byl.. Jak samá říkáš, jeho svět je nekonečný, a proto si ho milióny lidí tolik zamilovalo.. :) Zrovna čtu 6. díl, a musím se dokopat k tomu, abych to konečně dočetla - nejde o to, že mě to nebaví, ale spíše o to, že dočtu jeden díl, během toho si koupím nové knihy a čtu ty.. :) Chtěla bych začít číst zaklínače.. ;) Ale jak říkám musím nejprve dočíst "Harryho" a ještě "Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti" - ale tam mi chybí už dočíst jen poslední díl.. :))

      Vymazat
    3. Lépe bych to neřekla! Také by mě zajímalo, co by nám ještě přinesl, já bych byla pro trošku více rozvést čtvrtý věk :) .. Ale nakonec jsem ráda, že ještě knihy, i když posmrtně, ještě vycházejí :)
      Jo tohle znám, i když jsem poslední dobou na Harryho lehce alergická, i když ho miluji, je zkrátka všude :D ... U Zaklínače mě čeká poslední díl, a docela by mě zajímal tvůj názor, protože jsem touto sérií tak trochu rozervaná. A Sirotčinec mě až tak nezaujal, čekala jsem od toho trochu víc :)

      Vymazat
  3. Mesicni kroniky a Naslouchac, rozhodne the best :-) Moji oblibenci... Silmarillion uz je tak na pomezi, protoze mi sice spoustu veci osvetlil, ale taky mi dal pekelne zabrat :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, souhlas :) ...
      Silmarillion je velký oříšek, musíš ho zkusit znovu :D

      Vymazat
  4. Parádní výběr knih, musím souhlasit se Silmarillionem, byl opravdu jedinečný :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že stále více lidí čte Tolkiena a líbí se jim :)

      Vymazat
  5. Nevernight mám rozčítané už asi pol roka, naozaj by som to mala dočítať, síce som len niekde vo štvrtine, ale čo si pamätám bavilo ma to...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Nevernightu je trošku těžší se dostat právě kvůli speciálně zvolenému vypravěčskému stylu, ale pak to stojí za to :)

      Vymazat

Created by Agata for WioskaSzablonów. Technologia blogger.