Recenze: Horry Potter a Fénixův řád

Název: Fénixův řád
Autorka: J.K. Rowling
Série: Harry Potter
Počet stran: 795
Nakladatelství: Albatros
Rok vydání: 2004

Další strhující příběh mladého čarodějnického učně a jeho věrných kamarádů Rona a Hermiony. Napětím a nervozitou byly poznamenány už prázdniny a hned od začátku pátého ročníku přichází jeden otřes za druhým: na bradavické škole totiž z vůle Ministerstva kouzel došlo k závažným změnám a atmosféra strachu houstne každým dnem víc a víc. Nerozlučná trojice přátel však přesto dokáže kolem sebe soustředit dost studentů, kteří nebudou chtít se založenýma rukama čekat, až je zlo zahubí.

To, co zažijí, už nejsou jen neškodná dobrodružství.

Svět Harryho Pottera si mě podmanil hned ze začátku. Vždy ale musí přijít díl, který je pro čtenáře nejslabším. A tím se pro mě stal Fénixův řád. Harry s přáteli se vrací do Bradavic již popáté, veškeré dění v kouzelnickém světě obestírá faleš, zrada a nedůvěra. To vše se promítá i do Bradavic. Harry už si nemůže být jistý ničím, a to ještě neví, že ho patrně čeká jeden z nejtěžších školních roků. Po návratu Voldemorta se kouzelníci člení na dvě skupiny. Ti, co věří, že se vrátil a ti, co to zásadně popírají. Není tedy divu, že se právě popíraní Toho, jehož jméno nesmíme vyslovit, stalo námětem knihy.

Fénixův řád dosahuje všech kvalit předchozích dílů. Zápletka je zajímavá, opět originální. Na hlavní dějovou linku navazují vedlejší příběhy. Kniha je akční, napětí také nechybí a všemu dominuje strach. Tohle už opravdu není odlehčený příběh s pohádkovými motivy, ale příběh, který je plný temna a nebezpečí.
Ale. Vždycky je tu nějaké ale. Kniha byla zbytečně moc dlouhá. Byly části, které bych vynechala, nějak zkrátila nebo i vypustila. Některé pasáže byly tak dlouhé, že jsem knihu odkládala a vracela se k ní později. Přece jenom téměř osm set stran o změnách poměrů v Bradavicích, no ... kniha by se dala určitě zkrátit. Oproti předchozím dílům kniha ztratila tempo a táhla se.

Co na knize oceňuji, je dostatek nápadů. Rowling nám co díl stále dokazuje, že toho má z kouzelnického světa ještě hodně co ukázat a bohužel, že toho má Harry ještě hodně co ztratit.

Příběh, nebo aspoň jeho podstatná část byla zaměřena na Harryho emoce. A to je druhá věc, která mi na knize vadila. Harry byl v tomto díle opravdu strašný. Neustále si stěžoval, buď tedy na to, že ho nikdo o ničem neinformuje nebo na to, že mu mnoho lidí nevěří. Byl neurotický, náladový, a s tím vším dohromady i pořádně otravný. Své špatné nálady si vyléval na Ronovi a Hermioně, místo toho aby se třeba zamyslel nad tím, proč je situace taková či jiná.
Harryho jsem měla ráda již od začátku, ale v tomto díle byl opravdu na ránu. Vše se totiž netočí jenom kolem něj.

Naštěstí Harryho změny nálad kompenzovali Ron s Hermionou. Oblíbila jsem si je snad ještě víc. A to jsem Rona nikdy pořádně neměla ráda, ale zde jsem prostě stála na jeho straně. Přes prázdniny se Ronovi dokonce podařilo vyzrát. No a Hermiona je kapitola sama o sobě, opět kamarádská, nápomocná a upřímná. Někdy sice až moc zaměřená na dodržování školního řádu, ale je to prostě Hermiona.

Dolores Umbridgová, přesně ten typ postavy, kterou musí snad každý nenávidět. Ne, že je nepříjemná opravdu nepředstavitelným způsobem, ale ještě ke všemu je zlá a vypočítavá. Nesnášela jsem ten její ledový klid v moment, když si myslela, že může opravdu vše, ale nakonec se ukáže, že takové pravomoci nemá. Na druhou stanu mi jí bylo líto, protože žít s takovým charakterem opravdu nemůže být lehké.

********

Fénixův řád se pro mě zatím stal nejslabším dílem celé série. Byl zbytečně natahovaný, a právě kvůli tomu jsem knihu mnohdy odkládala. Nudila jsem se. A druhým negativem u mě byl Harry, jeho neustálé změny nálad a nepřátelskost i vůči těm, kteří jsou na jeho straně.
Když pominu tyto dvě skutečnosti, nebyl příběh vůbec špatný. Rowling i po několika letech dokazuje, že má stále ještě co představit a zároveň také to, že její představivost je obrovská. Celou knihou prostupuje temnota s příměsí napětí. Akci střídají poklidnější momenty ve vyhřáté společenské místnosti a atmosféra prostupuje ke čtenáři. Fénixův řád nezklamal, ale jsou lepší díly.

4/5