Recenze: Ztracená místa, tajná města a jiné záhady na mapě světa

Název: Ztracená místa, tajná města a jiné záhady na mapě světa
Autor: Alastair Bonnett
Počet stran: 288
Nakladatelství: Jota

Autor čtenáře zavede na 47 neobvyklých míst po celém světě - od Leningradu na chladném severu po Mekku v rozpálené poušti, od vod Bengálského zálivu po hory střední Ameriky, od míst obecně známých až po taková, jež zná jen pár místních domorodců. Čtenáři navštíví lokality, které nikdy neexistovaly, ačkoliv jsou běžně k nalezení v mapách, stejně jako ty, kde živí koexistují společně se zemřelými. Dozví se o místech, kolem nichž denně jezdí do práce, a nikdy si jich nevšimli, o místech, o která nikdo nestojí, i o těch, která existovala "jen jako". Autor jim přiblíží místa jak pod zemí, tak mimo zemský povrch.

Je skvělé, když je kniha povedená graficky i obsahově, zevnitř, ale i zvenku. Protože obálka knihy je opravdu krásná, barevně skvěle vyvážená a hlavně dokáže zaujmout na první pohled. Pod přebalem je kniha snad ještě povedenější, sladěna do stejných, i když poněkud utlumených barev.

Sociologická příručka? Turistický průvodce či Geografická studie s historickým podtextem? Nebo snad vše dohromady? Podle mého názoru ano, protože vedle geografických míst s bohatou historií, které čtenáři poskytují nejzákladnější informace, autor v knize pokládá a zároveň řeší jednu důležitou otázku. A to záměrné i nezáměrné ničení a likvidování zajímavých, důležitých a významných míst ze strany lidstva, a zároveň absenci vytváření míst nových. A vyslovuje tak jednu velkou pravdu.

"Někdy je lidé úmyslně odstraní, jindy je prostě jen nepozorovaně odvane čas, nejsou využívána a zarostou plevelem nebo se od základu změní a začnou sloužit novému účelu. A pak jsou místa jako třeba Písečný ostrov - která nikdy neexistovala." - str 18, Ztracená místa ...

Kniha je rozdělena do celkem osmi částí, kdy se každá část zajímá o jinou skupinu míst, úkazů, měst či oblastí. A jak už to tak vždy bývá, některé části jsou zajímavější než části jiné. Autorův styl psaní je velice čtivý a dokáže poutavě popsat i sebe nudnější místa, jak v knize na několika místech prakticky dokazuje. V několika málo částech knihy jsem si všimla, že autor čtenáři nepřímo vnucuje svůj názor, a místy mi to bylo nepříjemné.

Ztracená místa, tajná města a jiné záhady na mapě světa je opravdu dobrá kniha, která má z části fungovat jako turistický průvodce. Ale pokud by měla správně jako průvodce fungovat, měla by obsahovat fotografie. Absence fotografií je největší chybou knihy. Neříkám, že fotografie by měly být u všech míst, protože u některých to vlastně ani nejde, ale na mnoha místech mi obrázková příloha opravdu chyběla. Jednak proto, že jsem byla zvědavá, jak dané místo vypadá, a z části také proto, aby dokreslovala moji představivost a fantazii. Co z toho, že se na několika stranách nachází pár kreseb.

V této knize si najdou zalíbení především fanoušci historie, zajímavostí a cestovatelé. Jedná se o knihu, ve které jsou informace logicky a hlavně čtivě servírovány čtenáři, který se od knihy mnohdy ani nebude moci odtrhnout.
Vedle geografických popisů toho kniha může nabídnout ale daleko více. Je jen na čtenáři samotném, co si z knihy sám vezme.
Knihu určitě doporučuji dále, její jedinou vadou na kráse je absence obrazové přílohy, která mě osobně v knize opravdu dost chyběla.

4/5