Recenze: Hotel Ritz

Název: Hotel Ritz
Autorka: Tilar J. Mazzeová
Počet stran: 230
Nakladatelství: Metafora

Život, smrt a zrada v nejslavnějším pařížském hotelu na Place Vendôme Hotel, jímž procházely dějiny Evropy. Historie rozmařilé Belle épogue, která s příchodem války zemřela za hřmotu bomb. Pod střechou Ritzu se snoubila odvaha se zradou, jiskřily diamanty, bujely intriky. Churchill, Proust, Picasso, Hemingway, Cocteau, Göring, Coco Chanel, vévoda a vévodkyně z Windsoru, Marlene Dietrichová... Státníci, spisovatelé, dvojití agenti, filmové hvězdy, aristokrati, padouši i hrdinové, ti všichni sepsali paměti tohoto hotelu, příběh o hrdinství i zradě, o drogách a sexu. Proslulá Coco Chanel si zde užívá se svým německým milencem, obávaný Hermann Göring tu polehává v pyžamu... Někdejší paní Simpsonová svému muži Edwardovi, který se kvůli ní vzdal anglického trůnu, veřejně nasazuje parohy... A bouřlivák Ernest Hemingway nakonec Ritz osvobodí...

Kdo by neznal světoznámý pařížský hotel Ritz? Stejnojmenná kniha Hotel Ritz s krásným přebalem, grafickým zpracováním a fotografiemi, barvitě popisuje všemožné události od založení tohoto hotelu, přes okupaci až po smutný úpadek místa, kde se utvářely nové zvyky, obyčeje, ale také světové dějiny.

Kniha je rozdělena do téměř dvaceti různých, i navzájem provázaných příběhů. Jednotlivé události jsou skládány chronologicky, tak jak se skutečně staly a dohromady dávají ucelený příběh hotelu, na jehož provozu spolupracovalo neuvěřitelné množství lidí a stejné množství, ne-li větší v něm také pobývalo. V tomto ohledu bylo nesnadné se ve všech skutečně žijících postavách vyznat. Samozřejmě, kdo by neznal Coco Chanel, Hemingwaye či Prousta? Ale co takoví méně známí, ale stejně důležití zaměstnanci hotelu. To už bylo o poznání těžší. Mnohdy jsem se musela vracet na začátek knihy, kde jsou jednotlivé postavy stručně charakterizované.

Pokud ale čtenář překoná prvotní příval postav, může se už jen nechat unášet poutavými, smutnými i hrůznými příběhy z války, zajímavostmi a fakty, které v člověku něco zanechají. Snad nejzajímavější část knihy představuje okupace Paříže a hotelu Ritz, který zůstal během těchto let otevřený. Kolik skutečných životních příběhů, osudů či jen nebezpečných myšlenek se zrodilo v Ritzu? Na to snad odpověď ani neexistuje, řekněme, že mnoho ...

Kniha však není zaměřena pouze na slavný hotel. Mnohé události se odehrávají mimo Ritz, dokonce i mimo Paříž a Francii. Dostaneme se do Anglie, Německa i Ameriky. Přesto má Ritz s každým jediným příběhem alespoň drobnou spojitost.
Tilar Mazzeová dokáže svým stylem psaní doopravdy uhranout. Dokážu si představit, že by byl Ritz mnohem delší, a mě by nepřestal bavit. Kniha je opravdu neuvěřitelně čtivá a nemohou za to jen skutečné historické události a postavy, ale i schopnost autorky podat čtenáři vše tak, aby potřeboval číst dál.

Když sním o posmrtném životě...
Vždycky se odehrává v pařížském Ritzu.
- Ernest Hemingway

Ocenitelná je na knize skutečnost, že neseznamuje pouze s hotelem, ale také se světovými osobnostmi jako byl Ernest Hemingway, Marcel Proust či Coco Chanel. Pokud někdo zná Hemingwaye pouze podle jména, hodně rychle si o něm během čtení této krátké, ale výstižné knihy udělá obrázek. A právě největší zvraty, nemilé překvapení či zlé skutky jsou výplodem těchto osobností. Ne vždy se pod střechou Ritzu děly správné věci. A ne vždy dělali správné věci osoby, do kterých bychom to třeba nikdy neřekli.

Hotel Ritz je rozhodně kniha hodná doporučení. Pod skvělým grafickým zpracováním se skrývají silné příběhy plné radosti, války i zrady. Hotel Ritz nebyl pouze místem, kam se slavné osobnosti, vojenští důstojníci či obyčejní lidé chodili vyspat. Bylo to místo, kde se utvářely nebezpečné plány na svržení Hitlera, místo, kde se lidé ocitali doslova na tenkém ledu, místo, kde se utvářela část světových dějin.

4/5

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Metafora.