Recenze - The Grisha: Ruin and Rising

Série: The Grisha
Autorka: Leigh Bardugo
Díl: 3.
Počet stran: 422
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Indigo

Ravka se rozpadá před očima, a není to už pouze Ravka, kdo je v ohrožení. Pokud se Darklingovi povede to, co má v úmyslu, nebude v bezpečí už vůbec nikdo. Mezi naprostým zatracením a svobodou stojí ale ještě Alina, na kterou čeká jedno z nejtěžších rozhodnutí. Bude muset volit mezi láskou, přátelstvím a povinností. To vše během zběsilé jízdy za záchranu Ravky.

Ruin and Rising je posledním dílem trilogie The Grisha od autorky izraelské národnosti. Leigh Bardugo stvořila svět, pro který si vzala podklad v Carském Rusku a dala mu tak svěží a originální nádech na rozdíl od příběhu, který bohužel kopíruje velice známou šablonu Young Adult knih. Hlavní hrdinka Alina je vyložený outsider, který se postupně vypracovává. Nechybí ani hlavní záporák a boj o přežití. První dva díly se držely v průměru, ale jak se autorce povedlo celé dobrodružství zakončit?

Poslední díl této série byl velice příjemným překvapením. Akční momenty vyvolávající napětí, které tak chyběly v předchozích dvou dílech, byly v příběhu zastoupeny velice hojně. Akce prakticky střídala akci, čtenář tudíž nemá moc možností zažívat nudu. Právě naopak, ani se nenaděje a je konec. Když k tomu ještě přidáte neuvěřitelnou čtivost, není vlastně skoro moc co řešit.
Nějaké ty nešvary knize ale zůstaly. Patří k nim místy nějaká ta nelogičnost a bohužel také předvídatelnost. Opět se dá lehce odhadnout, jak příběh nakonec skončí, i když se autorka snaží zastírat a vést čtenáře jinou cestou. Nějaký ten překvapivý zvrat na čtenáře také čeká, takže úplně ne vše je jasné.

Pokud čtenář čeká, že mu autorka prozradí či odhalí další neznámá zákoutí Ravky, nějakou důležitou historickou událost, rys či něco, co rozšíří její svět, je dobré se připravit na to, že se nic takového nestane. Troufnu si říct, že i když bych se ráda dozvěděla víc, nebyl na to dostatečný prostor. Nakonec bude čtenář rád, když se dozví něco z minulosti hlavních postav. Tyto informace nakonec dotváří celý příběh a uzavírají jej.

Celý příběh je nesmírně dynamický, je protkán humorem více než předchozí díly, a důraz je více kladen také na vztahové záležitosti a lehké rozpitvání charakterů.
Závěr celé trilogie byl neuvěřitelně klišoidní. Ale tohle je věc, kterou jsem autorce schopna odpustit, protože byl tak nádherně napsaný. Byl plný emocí, které se čtenáři dostanou pod kůži, a ten pak na knihu ještě nějakou dobu myslí.

Alina se konečně stala plnohodnotnou hrdinkou. No, nebo alespoň hrdinkou, kterou je mnoho čtenářů schopno uznat za vhodnou. Prošla klasickým vývojem z černé myšky na ženu, která nese na bedrech osud celé Ravky. A ano, konečně měla ten správný zápal, konečně se do toho pořádně opřela, a konečně se stala vůdkyní. Přijala svůj úděl a začala s ním pracovat.

Mal, který byl v druhém díle tak strašně otravný, a tak strašně na ránu, se také konečně vzpamatoval. Mal se do příběhu skvěle hodil a doplňoval jej. Je to právě on, o kterém se čtenář konečně něco víc dozví, a možná právě z tohoto důvodu začíná být komplexnějším charakterem, bez kterého by to rozhodně neklapalo. Inteligence, obratnost, sebeobětování, odvaha - to je Mal.

Samozřejmě, jak to v obdobných příbězích chodí, s několika postavami se čtenář musí rozloučit. Nějaké nové opět přivítat.

“Na razrusha'ya. I am not ruined. E'ya razrushost. I am ruination.”

Po prvních dvou dílech jsem si nedokázala představit, že by si mě Leigh Bardugo svojí trilogií mohla získat na svoji stranu. Ale třetí díl mě rozhodně přesvědčil. Byl doslova natřískaný akcí, napínavý, dynamický, plný emocí, vztahů, nových okolností, překvapení. Předvídatelnost a nějaké nelogičnosti mu ovšem zůstaly. Konec má sílu ve čtenáři něco zanechat. Nakonec si ode mě autorka vysloužila o jednu hvězdičku navíc.

Grishu po posledním díle doporučuji, ale pokud čekáte něco víc, rozhodně moc nedoufejte. Je to jednoduché, odpočinkové čtení. Vlastně všechny knihy mají společný rys - jednoduchost. Na relax je to výborná četba.

4/5