Recenze: Madame Picasso

Název: Madame Picasso
Autorka: Anne Girardová
Počet stran: 347
Nakladatelství: Metafora

Utajený příběh Evy Gouelové, nezapomenutelné ženy, jež získala srdce jednoho z největších malíře naší doby

Ma jolie, má krásko, nazýval jeden z nejslavnějších malířů nové doby dívku, která mu náhodou zkřížila cestu, aby už z jeho života nikdy neodešla. Kdyby byl tenhle příběh vymyšlený, mnozí by ohrnuli nos nad další neuvěřitelnou "pohádkou o Popelce". Jenomže tohle je pravda. Jen místo prince potkala Eva Gouelová, chudá venkovská dívka a švadlenka v kabaretu Moulin Rouge, Pabla Picassa. A výstřední mladý génius k ní brzy zahořel stejnou vášní jako ona k němu.

S jiskřivým půvabem a smyslností nás jejich příběh zavede do opojné Belle époque, do pařížských kaváren a salonů, kde nad sklenkami pernodu diskutují veličiny jako Gertrude Steinová či Guillaume Apollinaire. Nahlédneme nejen do soukromí Piccasova ateliéru a ložnice, ale i do jeho záhadného rozervaného srdce.
Milenci však nakonec musejí čelit ráně osudu, jakou si nedovedli ani představit.

Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno Marie de los Remedios Cipriano de la Santisima Trinidad Ruiz y Picasso, tak zní celé jméno světoznámého španělského malíře, sochaře a představitele kubismu a zároveň nejvýznamnější osobnosti v oblasti umění 20. století. A přestože byl Picasso Španěl, valnou většinu svého života prožil v Paříži, kam nás také velká část příběhu zavede. Skvěle vykreslené prostředí francouzské metropole 20. století čtenáře okamžitě vtáhne do děje a zvyků minulého století.

Na obálku je radost pohledět. Eiffelova věž v pozadí působí nenuceně a stejně tak i dívka se sny a svými touhami. Spíše než Eiffelovu věž, bych si na obálce spíše představovala i třeba Louvre, pařížské uličky či nějakou galerii.

"Nikdo nedokáže zkrotit koně, který nechce být zkrocen, aniž by zlomil jeho duši."

Pablo Picasso nebyl žádný svatoušek, byl to bohém, který za svůj život vystřídal mnoho žen a milenek. Eva Gouelová byla jednou z nich. O jejím životě toho není zrovna moc známo, proto se jedná o smyšlený příběh, ve kterém se autorka snažila respektovat zaznamenané a doložené události. Přesto však značnou část příběhu staví na své fantazii. Příběh o lásce, umění, pochopení, boji, příběh s tolika upřímnými myšlenkami, čtenáře pohladí po srdci.

Ústředním motivem knihy vedle umění je vztah mezi Evou a Pablem. Vztah mezi dvěma naprosto rozdílnými lidmi, který zakusil nelibost společnosti, válku i opovržení. I když Eva umění zprvu moc nerozuměla, bylo to zrovna umění, které ty dva nejvíce sbližovalo. Až si byli tak blízcí, že už to ani nebylo možné. Jejich vztah byl téměř idylický, byli spřízněné duše a ruku v ruce, idylicky a nenarušovaně plynul i celý příběh. Až je nepředstavitelné, že by jejich lásce stálo v cestě něco, co by ji narušilo. Ale něco, co je tak krásného nemůže vydržet navždy. V tomto směru kniha rozhodně dokáže překvapit. Příběh zapůsobí o to víc, když člověk něco podobného vůbec nečeká.

Styl psaní autorky je nenáročný, jednoduchý, kniha se čte jedna báseň, v popisných pasážích se moc nevyžívá, zaměřuje se spíše na myšlenky Evy, Pabla a jejich dialogy. Přesto má příběh hloubku, která pozornému čtenáři jistě neunikne.

Eva Gouelová je milá a skromná dívka. Je to nevinnost sama. Představuje všechno, co Pablo Picasso nikdy neměl a snad ani nikdy nepoznal. Eva byla jiná, jiná než všechny ženy, které měl doposud ve své moci. Byla hodná, obětavá, klidná, ale na druhou stranu v sobě měla oheň a odvahu. Měla sen, svůj cíl, za kterým se hnala, ať už si musela vystačit sama, nebo jí k úspěchu někdo pomohl.

Pablo Picasso byl oproti tomu vykreslen jako živel a bohém. Byl to umělec v každém směru. Byl tvrdohlavý, když si něco zamanul, musel to mít. Mnohdy jednal v afektu. Cenila jsem si jeho upřímnosti a přímosti.
Společně Eva a Picasso představovali sehranou dvojici, ale přesto byli oba úplně jiní. Právě proto si tak rozuměli, každý měl tomu druhému co nabídnout.

Madame Picasso je kniha, ke které se později ještě určitě vrátím, protože tento milý, silný a upřímný příběh o umění a hluboké lásce si zaslouží být čten několikrát. Kniha má vše, co vlastně takový typ knihy potřebuje. Skvěle vykreslené prostředí, které vás vtáhne do děje, nosné charaktery, silný příběh, částečně založený na skutečných událostech, částečně na autorčině fantazii, to vše opředeno láskou, porozuměním a uměním.
Knihu jednoznačně doporučuji, i když to zrovna není tak úplně váš žánr. Někdy je totiž potřeba, zkusit i něco jiného.

5/5