Recenze - Bez dětí neodejdu

Název: Bez dětí neodejdu
Autorky: Berit Kessler, Beate Rygiert
Počet stran: 312
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Alpress

Ještě než Berit nastoupila na univerzitu v Německu, rozhodla se dát si rok pauzu a odjela jako dobrovolník do Izraele k Mrtvému moři. Zde potkala Salima, beduína, který ji na první pohled zaujal z toho důvodu, že nebyl stejný jako všichni ostatní muži. Často s ním vyjížděla do pouště, a nakonec došlo k nevyhnutelnému. Berit se do Salima zamilovala a po několikaletém vztahu, kdy chvíli žila v Německu, chvíli v Izraeli, si ho i vzala. A co víc otěhotněla. To však ještě nevěděla, co ji čeká ...

Bez dětí neodejdu je autenticky vyprávěný silný příběh o údělu žen v muslimských zemích. Ač je to smutné, a i přes mnohá varování, je tento problém stále aktuální a v dnešní době a za nynější situace se rozšiřuje i mimo hranice Blízkého Východu. O této problematice už bylo napsáno moře knih, ať už s koncem šťastným či naopak, proto si myslím, že je rozhodně vhodné si nějakou takovou přečíst, a to z mnoha důvodů. Prvním je rozhodně vzít si z toho ponaučení, neudělat stejnou chybu, uvědomit si, že náš právní systém na tom není opravdu tak zle a pochopit, že jsou na světě ženy, kterým v mnohých případech už bohužel není pomoci.

Příběh Berit je jedním z nich, je to příběh jedné ženy z mnoha. Berit byla po několik let zvyklá na Salimovo chování a předpokládala, že ví, co od něj čekat. Jeho chování po svatbě se ale změnilo. Salim začal být výbušný, velmi často vyvolával hádky, po Berit neustále křičel a se vším měl strašné problémy. O své děti se do určitého věku nezajímal, a když Berit už neměla z čeho žít, vše se obrátilo úplně. Salim totiž není ten typ člověka, kterému by byl cizí jakýkoliv prostředek násilí. Byl doslova krutý a nechutný.
I když jsem samozřejmě o právech žen v muslimských zemích něco věděla, netušila jsem, že vše je ještě několikanásobně horší.

Napínavě napsaný příběh, kdy prostě za každou cenu musíte být po boku Berit a potřebujete vědět, jak si dále povede, čtenáře také seznamuje s všeobecnými poměry, politickou situací a turismem v Izraeli. Autorka nám poskytuje nahlédnutí do života beduínů, jejich kultury a tradic, neunikne nám ani náhled do sociální struktury Izraele a zkorumpovaného podsvětí.

Ještě teď, několik dnů po dočtení musím žasnout nad sílou Berit. Ač byla v Izraeli odkázaná téměř sama na sebe, nevzdávala se. Kde by jiná žena sklopila hlavu, Berit ránu přijala a téměř nezlomená bojovala dál. Po celou dobu příběhu jste z ní neměli dojem, že by něco vzdávala. I když byla její situace neúprosná a vše se obrátilo proti ní, přesto bojovala o svoje dětí a návrat do Německa. Už jen proto si Berit zaslouží stoprocentní uznání. Bohužel i přes svoji vytrvalost byla téměř bezmocná a tato bezmocnost se projevovala i na jejích dětech, což je pro matku to nejhorší. Salim, jako muž mnoha kontaktů a nezlomné síly, který vyvolával v mnohých strach, si totiž dokázal zařídit téměř všechno.

Příběh ve čtenáři vyvolává obrovskou škálu emocí. V jednu chvíli se snažíte soucítit, v druhou jste naprosto rozzuřeni a tisíckrát proklínáte Salima. Někdy žasnete i nad naivitou samotné autorky. Místy dokonce trnete a prožíváte strach společně se Salimovými oběťmi. Nejvíce ale prožíváte smutek a bezmoc společně s Berit. Někteří se dokonce neubrání slzám. Takovou má příběh sílu.

Bez dětí neodejdu rozhodně doporučuji. Příběh Berit pro nás skončil v roce 2014, ale pro ni neskončí nikdy. A ač by mě zajímalo, jak si dál vedla, jsou tu příběhy tisíců žen, které ani zdaleka nemají takové štěstí. A to je to poselství, které nám kniha přináší. Multikulturní vztah je vždy jisté riziko, a i když si myslíte, že člověka znáte, můžete se velice splést a tvrdě za to zaplatit.
Je to příběh o nekončícím boji, naději, spáse, bezmoci a věčném strachu, který je založen na skutečných událostech. Dokáže vás dostat do kolen, dokáže vás doslova emocionálně vyždímat.

5/5

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji Knihcentru.