Recenze - A Court of Wings and Ruin

Název: A Court of Wings and Ruin
Autorka: Sarah J. Maas
Díl: 3.
Počet stran: 699
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Bloomsbury

V květnu minulého roku se fanoušci Sarah J. Maasové konečně dočkali velice očekávaného posledního dílu série Dvůr trnů a růží. Sarah J. Maasová se od slabších úvodních dílů postupně prokousává ke kvalitě, což nám dokazuje docela často. Jak ale dopadla jedna z nejočekávanějších knih v oblasti New Adult tohoto roku?

"To the stars who listen - and the dreams that are answered."

Feyre se opět nachází na Jarním dvoře. Už to ale není ta téměř bezmocná dívka, která na toto území vstoupila před nějakou dobou poprvé. A právě toho hodlá Feyre využít na sto procent. Už to totiž není pouze její osobní msta, jde o celý svět, který zanedlouho zachvátí válka s Hybernem. Válka tak obrovská, že pokud se nedokáže zvrátit, zničí naprosto všechno. Co vše musí Feyre, Rhysand, Morrigan, Azriel, Cassian a mnoho dalších obětovat a bude to vůbec stačit? Jedno je však jisté, Prythian už nikdy nebude takový, jaký kdy byl.

Po přečtení závěrečného dílu se začaly objevovat většinou dva druhy ohlasů. Jedni byli nadšení, druzí zase zklamaní s tím, že kvalit druhého dílu tento poslední rozhodně nedosahuje. Rozdíl je však v tom, že zatímco se díl druhý více zaměřoval na vztahové záležitosti lehce na úkor příběhu, díl poslední obsahuje oba tyto aspekty, Sarah se obula jak do vztahů, tak do příběhu a co si budeme povídat, hodně se rozepsala.

Autorka navázala de facto tam, kde skončila a začala pěkně zostra. Celý příběh provází emoce, jedná se doslova o emoční nálož, Maasová si umí vybrat moment, umí svým psaním zapůsobit, umí vás poslat do kolen jednou větou, svede vám přivodit běhání mrazu po zádech v kombinaci s husí kůží, dokáže s vámi zkrátka pohnout. V jedné knize, dokonce i během jedné kapitolky vás dokáže naštvat, dokáže vás emočně rozbít a pak zase postupně poskládat jen proto, aby se tento rytmus mohl opakovat.
Samozřejmě nechybí ani dynamika spojená s koloběhem akčních momentů, při kterých doslova ani nedýcháte. No a opravdu trefně ukončené kapitoly, které nutí do dalšího čtení.
Když už si myslíte, že vás nemůže nic překvapit, zjistíte, že to tak není. Nejedno eso v rukávu je ještě nachystané. Maasová je mistrem překvapení i nečekaných zvratů. Umí skvěle vyvolat napětí a na místech kde je to nutné, umí rozproudit krev v žilách.

Nabídnout je co i v oblasti imaginárního světa, kam Sarah svůj příběh zasadila. V tomto ohledu je příběh opravdu bohatý. Čtenář má možnost potkat nové postavy, byť jen na chvíli či na celý život a více proniknout do jejich světa. K tomu má možnost navštívit nová místa, nové dvory, setkat se s podivnými stvořeními. Dokonce se vrátit na místa, která až tak příjemná nejsou. Možnost více poznat Prythian tu opravdu je, jen je potřeba ji využít. Nutno také poukázat, že i Maasová se ráda inspiruje, v tomto případě v oblasti keltské mytologie a pohanství.

"We're all broken."

ACOWAR zatím vypadá dokonale, nemyslíte? Ale jak všichni víme, nic dokonalého není a i zde se našlo pár ale. Pár nelogičností tu figuruje. Místy se objevují i předvídatelné části. Do úvodu mohla autorka více zakomponovat Tamlina, ale větší kámen úrazu přichází s koncem. Konec byl zbytečně natahovaný a lehce překombinovaný. Neustále se čekalo na něco, co jsme prostě věděli, že přijde. Nicméně i sem pár šoků vyvolávajících scén plných napětí autorka vmísila.

Nakonec je rozhodně vhodné zmínit, že ani zde se nevyhnete sexuálním momentům, které přímo určitou kategorii čtenářů prostě vyřazují. Ale i sex tam byl servírován v rámci určité míry.

Co se postav týče, najdeme tu zde ty staré, ale přibylo i několik nových. Konec konců zde postav bylo opravdu dost, a je velká škoda, že každé autorka nemohla věnovat stejnou pozornost a prozradit nám o nich ještě o něco víc, protože tyto postavy si to určitě zaslouží.

Feyre už není ta samá Feyre jako na začátku, to už všichni prostě víme. Dávat dohromady se začala ve druhém díle, a zde byla prostě kompletní. Tak jak si mnozí z nás představují zlomenou hrdinku, která se musí sama postavit na vlastní nohy. Nenechala sebou manipulovat, měla vlastní hlavu, pracovala na sobě. Takhle by měla vypadat hrdinka YA příběhu, Feyre prostě nebyla plochá a dokázala, že na to má.

Každá z postav procházela určitým vývojem, a o každé z těch důležitějších má čtenář možnost získat více informací, ať už o jejich minulosti, budoucnosti nebo i současném rozpoložení. Ale kéž by bylo více prostoru, na něco opravdu hlubšího.

"Remember that you are a wolf. And you cannot be caged."

Sarah J. Maasová předvedla důstojné zakončení jedné další etapy. Nabídla vše, co nabídnout mohla. A možná ještě trochu víc. Pár chybiček se našlo, závěr mohla zvládnout lépe, ale já jsem spokojená. Naneštěstí tento svět ještě neopouštíme, za což jsem neskutečně ráda. Tento rok budeme mít možnost se do něj navrátit.

4/5