Recenze: Ryba jménem Ian

Název: Ryba jménem Ian
Autor: Bradley Somer
Počet stran: 288
Nakladatelství: Metafora

Co viděla zlatá rybka, když vyskočila z 27. patra... Někdy riskovat znamená jediný způsob, jak posunout svůj život dál.

Zlatá rybka jménem Ian bydlí ve svém akváriu na balkoně v 27. patře. Na rozdíl od jiných rybiček, které jsou se svým skleněným obydlím spokojené, touží Ian po dobrodružství. A jen co se naskytne příležitost, přeskočí balkonové zábradlí a letí. Padá dolů na ulici. Cestou míjí okna domu a nahlíží do života jeho obyvatel.

Je tu pohledný postgraduální student, jeho přítelkyně, ale také jeho milenka. Stavební dělník chycený v pasti svého tajemství. Těhotná žena na lůžku, toužící po zmrzlině. Malý kluk Herman, jenž věří, že umí cestovat v čase. Každý z nich má před sebou rozhodnutí, které mu může změnit život. Dokonce i zlatá rybka Ian totiž ví, že kdo stráví celý život v akváriu, umře jako stará ryba, co nezažila jediné dobrodružství.

Psaní recenze na Rybu jménem Ian jsem odkládala docela dlouho, už jen proto, že toho ve mně kniha zanechala docela dost a já jsem ani pořádně nevěděla, jak začít, abych opravdu napsala vše, co jsem napsat chtěla. O čem je Ryba jménem Ian? O všem. O všem všedním i nevšedním, o drobnostech, tajemstvích, lásce, smrti, smutku, sebepoznání, překonávání se a takhle bych mohla pokračovat.

Ryba jménem Ian je souborem příběhů různých lidí, kteří se nějak ocitli pod jednou střechou. Ian představuje spíše pozorovatele, který žije v 27. patře. Má krásný výhled na město, dostává najíst, ale přesto není spokojený a skočí, aniž by si uvědomoval, jak tohle velké dobrodružství dopadne. Zatímco padá, sleduje osudy lidí, do kterých však nemůže zasáhnout, vždyť je to přece jen ryba, tichý pozorovatel.

V domě žije hodně lidí, každý z nich má svůj život, svoje touhy, tajemství a sny. Každý z nich může být klidně jedním z nás. Jejich příběhy jsou docela normální, řeší problémy, které jsou na denním pořádku, přesto je na nich něco zvláštního. Dále jsou tu ale ti, co něco skrývají před světem, ať už celou svoji bytost, nebo jen nějaké tajemství. Jejich příběhy jsou nevšední. Ať tak či onak, Bradley Somer do příběhů vnesl napětí, akci, humor, hloubku a emoce. To proto čtenář musí číst dál, i když už tuší, jak by daný příběh mohl dopadnout.

Jak už název knihy napovídá, Ian má v příběhu nezastupitelnou roli, která se v porovnání s tím, že je rybka, může zdát fádní, ale přesto je tato zlatá rybka pro příběh nepostradatelná. Jedná se o jakési filozofování o světě a životě, které nutí k zamyšlení se nad sebou samým.

Ostatní obyvatelé domu jsou uvěřitelní, jsou to lidé jako my. Někteří nám jsou více sympatičtí, jiní zase méně. Jsou to postavy zvláštní i ničím neobvyklé. Jsou to obyčejní lidé jako my, jejichž příběhy se na chvíli protnou, když se potkají na chodbě, nebo jen, když na sebe pohlédnou.

Snad nejvíce sympatická mi byla Katie a její obyčejný příběh pro mě byl snad nejvíce inspirující. Katie je mladá žena, která se zamiluje. Zase. Do domu jde plná očekávání a obav z toho, co jí řekne její přítel, na ta dvě slova, která mu chce říct. Katie měla v minulosti hned několik problémů s láskou, zamilovala se až příliš rychle a až moc často. Nepatřila k sebevědomým lidem, ale cestou pěšky do 27. patra se sebevědomou stala. Nabrala sílu a dokázala dokonce překvapit i sebe samu. Je neuvěřitelné, jak moc se člověk může posunout vpřed, při řešení běžných problémů.

Rybu jménem Ian vřele doporučuji každému bez rozdílu. Nemusíte se bát, že by vás nenadchla, protože to se nemůže stát.
Jedná se o příběhy lidí, které běžně potkáváme, které míjíme na ulici, které známe a kterými se samy můžeme stát. Jsou to příběhy opředené humorem a ironií. Příběhy o běžných věcech, o problémech, které jsou aktuální. Kniha nutí k zamyšlení. Co by se stalo, kdybych byl/a v této situaci. A co by se asi přihodilo, kdyby se Katie rozhodla jinak. Jak byl žil Jimenez, kdyby ho náhoda nepřivedla do jednoho z bytů kvůli technické závadě. A jak by skončila rybka Ian, kdyby nevyskočila z akvária? Rozhodně by neprožila to velké dobrodružství. V tomto ohledu je kniha také velmi inspirativní. Je možné, že vás přiměje se zamyslet, vzít si příklad z Iana a skočit do neznáma. Nebo se jen vydáte jinou cestou.

Knihu ještě jednou vřele doporučuji. A ještě jedno upozornění na závěr - nedávejte číst tuhle knihu svým rybičkám!

5/5

Za poskytnutí knihy k recenzi velice děkuji nakladatelství Metafora.