Recenze: Tetování krví: Lampář

Série: Tetování krví
Autor: D.M. Cornish
Počet stran: 573
Díl: 2.
Nakladatelství: Fragment

Polokontinent - země plná přetvářky, intrik a zlých úmyslů, kde jsou lidé zrůdní a nestvůry lidské. Dokáže Rosamunda poznat, kdo je kdo?

Nalezenec s dívčím jménem Rosamunda přežil nebezpečnou cestu do Železné bašty a stává se lampářským učněm. Na výcvik do pevnosti přijíždí také mladá lampářka Threnody. Její vzdorovitá povaha je chlapci sympatická a okamžitě v ní nachází spřízněnou duši. Společně prozkoumávají podzemní chodby pod pevností a zjišťují, že se v nich odehrávají podivné a nekalé věci.

Po přečtení prvního dílu z trilogie Tetování krví jsem byla částečně zklamaná. Svět, který D.M Cornish stvořil je náramný, skvělý a přesvědčivý. Nechybí mu originalita, propracovanost a vykreslenost. Bohužel provedení opravdu dost pokulhávalo. Oproti promyšlenému světu, příběh promyšlený nebyl, právě naopak. Byl předvídatelný, mnohdy i nudný. Proto se mi do druhého dílu opravdu moc nechtělo. Přesvědčilo mě až hodnocení na Databázi knih, kde si druhý díl vede mnohem lépe, než ten první. A jak to tedy s knihou je? Čtěte dál.

Opět tu nebudu vychvalovat autorův smysl pro fantazii, která je zaměřená na budování nového světa. Polokontinent je skvělý, a co víc, i v druhém díle se dozvídáme plno nových a překvapivých informací. Autor má v zásobě opět několik es. Dopodrobna nás seznamuje s životem lampářů, jejich výcvikem, možnostmi a také takovými drobnostmi, jako je jejich každodenní plán, jejich úbor a ostatní detaily. Opět vykresleno na jedničku.

A jak se to má s příběhem? Byla jsem opravdu mile překvapená. Pohádkovost prvního dílu naprosto vymizela a příběh se stal vážnějším, tajemnějším a hlavně nebezpečnějším. I když se předvídatelnost příběhu ještě drží, dá se to odpustit ve srovnání s tím, že příběh opravdu vyspěl. Do děje je také vneseno více napětí, protože už ani Rosamunda není to úplně naivní dítě a noří se do vážnějších problémů. Nakonec se ukázalo, že i Cornish je mistrem otevřeně tajemných konců.

Autor knihu i sám ilustroval a to opravdu krásně. Ilustrace provází každou kapitolu a většinou i lehce napoví, kdo by se v kapitole mohl objevit nebo s čím bude souviset. Na konci knihy je, a podle mě stále špatně umístěný, slovník. Slovník je dlouhý zhruba 100 stran, a i když jsou v něm zajímavé věci, či nákresy, stále si myslím, že by autor měl nějakým způsobem neznámá slova a věci nějak zakomponovat do příběhu. Protože opravdu málokdo bude po přečtení 500 set stránkové knihy číst ještě dalších 100 stran.

S chlapcem jménem Rosamunda jsem měla v prvním díle problém. Byl naivní, lehce ovlivnitelný, no prostě takový ten charakter, který se nechá lehce zlákat, moc nepřemýšlí. Ale i co se týče Rosamundy, mě autor potěšil. Rosamunda vyspěl, už si nenechal nic jen tak líbit a dokázal se konečně bránit. Sice ne vždy mohl něco udělat, ale vyzrál. Byl mi milejší a bližší, i když náznak naivity v něm samozřejmě nevymizel.

Rychle jsem si oblíbila Threnody, která byla samý vzdor a temperament. Bylo těžké ji zkrotit, velmi často říkala vše tak, jak si to myslí, i když to třeba bylo nevhodné. Jen tak někoho si k sobě nepustila, a i když to na první pohled nebylo znát, záleželo jí na blízkých lidech.

Příjemným překvapením byly postavy, které jsem si oblíbila hned na začátku příběhu.

Lampář pro mě byl po prvním díle opravdu milým překvapením. Polokontinent nám stále má co ukázat, a neustále nás přesvědčuje o své originalitě. Sám příběh vůbec není špatný, jsem ráda, že se autor nedržel naivity a přízemnosti prvního dílu, a posunul ho tak o level výš. Dokonce celý příběh získal na vážnosti, tajemnosti a napětí.
Zlepšení vidím i v oblasti postav. Rosamunda od prvního dílu skokem vyspěl, vývin je opravdu dost patrný, ale jsem ráda, že tam je, protože bych další příběh s tím stejným Rosamundou asi nevydržela.
Knihu určitě doporučuji všem, kteří přečetli díl první. Nenechte se odradit a čtěte dál. No a já se mohu těšit na díl třetí, který by měl vyjít za chvíli.

4/5