Recenze: Tetování krví - Pobočník

Název: Pobočník
Série: Tetování krví
Autor: D.M. Cornish
Počet stran: 592
Díl: 3.
Nakladatelství: Fragment

Rosamunda vyměňuje riskantní život lampáře chránícího město Brandenbras před krvelačnými příšerami za ještě nebezpečnější službu. Stává se pobočníkem urozené bojovnice Evropy. Strach a pochyby o svých schopnostech musí nechat stranou. Čeká ho každodenní nelehká služba pro neohroženou fulgarku, která se pohybuje v těch nejvyšších kruzích a která má za úkol likvidovatpříšery útočící na obyvatele měst a vesnic. O Rosamundovi se však začnou šuškat podivné věci a tyto pomluvy ji vystavují daleko většímu nebezpečí. Rosamundu a Evropu čeká rozhodující bitva proti společným nepřátelům a zákeřným intrikánům, kteří je chtějí oba zničit. Podaří se jim zvítězit?

Druhý díl série Tetování krví, Lampář, skončil poněkud otevřeně a vydání třetího a zároveň i závěrečného dílu, bylo v nedohlednu. Nakonec se ale fanoušci dočkali zbrusu nového vydání celé trilogie, která se pyšní neobyčejně krásnými obálkami a celkovým grafickým zpracováním. Obálka ale není všechno, obstál i obsah?

U této série platí jedno pravidlo, od nejhoršího k nejlepšímu. První díl byl hodně nevyzrálý, naivní a místy nudný. Druhý díl byl o něco lepší, hlavní hrdina vyspěl a s ním i příběh a směr, a o závěrečném příběhu už nemohu mluvit jako o naivním či nudném, ale spíše jako o příběhu s hlubší myšlenkou, vážným, pochmurným dějem a pořádným dobrodružstvím.

Příběh se ubírá úplně jiným směrem, než bychom čekali. Představa, že by se Rosamunda Zaknihovaný, nakonec nestal Lampářem, je nezvyklá. Vždyť se na to připravoval tak dlouho. Zde mizí předvídatelnost, která se velmi držela prvního a částečně i druhého dílu. Na první pohled se již nedá odhadnout, jakou cestou se Rosamunda vydá a co podnikne. Jisté je snad jen to, že ať si zvolí jakoukoliv cestu, nebude to mít jednoduché. Podobnými zvraty je kniha naplněná až po okraj.

Při délce knihy by se případný čtenář mohl začít nudit, ale hluchých míst se v knize nachází jen pár. A když už se nějaké takové místo vyskytne, je utlumeno akčními kousky, překvapivými zvraty či temnými tajemstvími.

D.M. Cornish nás snad na každém kroku přesvědčuje, že Polokontinent je stále ještě plný tajemství a neznámých věcí. Tradiční slovník, nešťastně umístěný na konci knihy, je toho důkazem. Autor si hraje s naší představivostí a mnohdy jí napomáhá svými ilustracemi postav, příšer či map. V tomto směru si kniha zaslouží hned deset hvězdiček, protože Polokontinent je náramný svět. Má nám toho ještě hodně co říct, proto je škoda, že ho musíme tak rychle opustit.

Ale jak se říká, všechno jednou končí a i Rosamundova cesta musí mít někde ten svůj konec. Ale, co když se třeba jedná o otevřený konec?

Rosamunda Zaknihovaný ušel dlouhou cestu, než se dostal tam, kde zůstat nemohl a nakonec musel jít zase dál. A za tuto dlouhou cestu velmi vyspěl. Z naivního, lehce zmanipulovatelného hocha se stal sebevědomý človíček, který i v případech ohrožení dokázal zachovat chladnou hlavu. Nic nepředstíral, snažil se plnit všechny své úkoly, byl trpělivý, milý a bojoval za pravdu.

Fulgarka Evropa, která nás provází také od začátku, nezklamala. Nezklamala, ale místy jsem byla na pochybách o jejím postoji k Rosamundovi. Místy, jako by váhala, chvíli jako by nevěděla, co přesně udělat. Ale i ona zůstala věrná a snažila se vybojovat si svoje.

V druhém díle jsem si velmi oblíbila jednu z hlavních postav, Threnody a neustále jsem očekávala, že na mě odněkud vyskočí. No, to se bohužel nestalo, což je velká škoda, protože právě tahle postava je jedna z těch nejlepších, které se do příběhu dostaly.
Tak, jako nás autor nešetří z pohledu objevování zákoutí Polokontinentu, nešetří nás ani v postavách.

********

Jak už jsem dnes jednou řekla, Pobočník je opravdu nejlepší díl celé série a vyplatí se k němu prokousat. Příběh je tajemný, akční a nese se ve smutnějším duchu, jako by směřoval k nevyhnutelnému.
Polokontinent je jeden z těch originálních, skvěle vymyšlených imaginárních světů. Ale nebyla bych to já, kdybych nereagovala na spojitost s Tolkienem na obálce. Protože do Tolkiena je to ještě hodně daleko.
Celou sérii určitě doporučuji, ať už mladším čtenářům, tak i těm dospělejším.
A já budu doufat, že D.M. Cornish neopustil Polokontinent nadobro, ale ještě se do něj vrátí.

4/5