Recenze: Hostina ledu a ohně

Název: Hostina ledu a ohně
Podnázev: Oficiální kuvhařka game of Thrones
Autoři: Chelsea Monroe-Cassel a Sariann Lehler
Počet stran: 240
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Omega

Vždycky jste si říkali, jaké by to bylo, navštívit hostinu na Zimohradu? Přáli jste si podělit se o citronový koláč se Sansou Stark, sníst si masový koláč s Noční hlídkou nebo ochutnat medovníčky spolu s Daenerys Targaryen? BestsellerGeorge R. R. Martin- sága ledu a ohně - a televizní hit HBO Hra o trůny jsou vyhlášené tím, že přivádějí k životu svět Západozemí. Ale jedna důležitá přísada doposud vždy chyběla - pokrmy, na které se vám budou sbíhat sliny a které pomohou dotvořit atmosféru tohoto neobvyklého světa.

Na pulty knihkupectví se právě dostala další novinka ze světa Ledu a ohně. Nyní se však jedná o dosti netypickou knihu, kuchařku nejen Sedmi království. Osobně si myslím, že mnoho zarputilých fanoušků G.R.R. Martina si říká, že místo takových knih by se konečně mohly dopsat Vichry zimy. Nad touto knihou však Martin moc času nestrávil, protože je autorem pouze předmluvy, vše ostatní mají na svědomí dvě mladé dámy - Chelsea Monroe a Sariann Lehler, které se nechali inspirovat Martinovým světem a založili si blog o jídle s názvem Hostinec Na rozcestí. Brzy na to dostali možnost sepsat tuhle kuchařku. A jak jinak si zkrátit čekání na šestou knihu Písně ledu a ohně než dobrým jídlem?

Kuchařka je koncipována do několika částí, podle toho, na jakém místě Martinova světa se zrovna nacházíme. Můžeme snídat s Černou hlídkou na Zdi či ochutnat speciality Severu, k obědu můžeme zasedat v Králově přístavišti, či navštívit Dorne a jeho nezvyklé speciality, a aby toho nebylo málo, náš gastronomický požitek můžeme zakončit dezertem Za Úzkým mořem.
Pokud se nevrhnete rovnou na recepty, můžete se těšit z autorovy předmluvy či si přečíst pár základních informací o středověké kuchyni, která je základem Martinova světa.

Na chuť si přijdou snad všichni. Každý recept je sestaven z potřebných surovin a postupu přípravy. Při tvorbě samotné kuchařky autorky čerpali ze středověkých a římských kuchařek. Ingredience se ale během toku času výrazně mění, proto není divu, že dnes už suroviny, které se dříve používaly, neseženeme, či bychom je do pokrmů nikdy nepřidaly. V tomto ohledu je nynější doba opravdu přívětivá, protože nám nabízí různé alternativy. Každý středověký recept tedy doprovází recept moderní.
Musím přiznat, že kombinace středověké a moderní kuchyně na mě v prvním momentě zrovna nezapůsobila, ba naopak působila na mě velice rušivě a trochu mi kazila požitek ze středověké kuchařky. Při praktickém pokusu se mi ale potvrdilo, že moderní část knihy je naprostou nezbytností, hlavně z hlediska potřebných surovin.

Jednotlivé recepty bych řadila na samostatné stránky, tím, že na sebe byly nalepené, působily poněkud nepřehledně.
Grafici si naprosto skvěle pohráli s obálkou knihy a celkovým zpracováním. Posuďte samy, kniha na první pohled zaujme, má nádhernou propracovanou obálku. Nic se nemění ani po otevření kuchařky. Problémem mnoha typů těchto knih je monotónnost a absence obrázků. Tímto problémem však Hostina ledu a ohně rozhodně netrpí. Téměř na každé straně na vás čekají obrázky jídel středověkých i novodobých. Každá část knihy je navíc barevně oddělena od těch ostatních. Hostina ledu a ohně má to, co každá kuchařka rozhodně potřebuje - názornost.

Hostina ledu a ohně je skvělým přírůstkem do sbírky každého fanouška Písně ledu a ohně. Není však nutností mít povědomí o Martinově sérii, knihu si může pořídit i ten, který holduje středověku a pochoutkám této doby. Kromě toho čtenáře v knize čekají úryvky ze série i různých kuchařek středověku.
Kniha je po grafické stránce prostě nádherná, takže, i kdybyste nevařili, rozhodně vám bude zdobit knihovnu. Nějakou výtku k ní sice mám, ale nic není dokonalé. Uznání patří oběma autorkám knihy, které začali dělat to, co je baví a dosáhli úspěchu, který obohatil i nás.

4/5

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Omega. Knihu můžete koupit na oficiálních stránkách nakladatelství nebo na eshopu knih Dobrovský.

Jako naprostý amatér v kuchyni jsem zkusila jeden z receptů na medové sušenky. A i když jsem měla trochu problém s tvarem, chuťově nebyly vůbec, ale vůbec špatné. Hlavně jsou za chvíli hotové a naprosto jednoduché. Příprava trvá asi 10 minut a budete potřebovat:

2 šálky mouky
lžíce kypřícího prášku
lžička jedlé sody
lžička soli
půl šálku krystalového cukru
2 lžičky mletého zázvoru
110 g másla
půl šálku medu

Ze surovin vypracujeme těsto, uděláme placky, kuličky, jakýkoliv tvar budeme chtít a necháme péct asi 15 minut v předehřáté troubě na 150 stupňů. Sušenky jsou ze začátku dost tvrdé, protože je v nich docela dost medu, ale když je necháte den odležet, změknou. No, tvarem jsou opravdu, řekněme zvláštní, ale chutnají opravdu dobře!