Recenze: Létala jsem za sluncem

Název: Létala jsem za sluncem
Autorka: Paula McLainová
Počet stran: 312
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Metafora

Pilotka Beryl Markhamová, baronka Blixenová, jejich milenec Denys Finch Hatton... a vzpomínky na Afriku.

Keňa na počátku 20. století... Místo, kde domorodý svět černých bojovníků naráží na dekadentní aristokratickou společnost. Bílé dítě uprostřed černé Afriky.To je Beryl, kterou matka v dětství opustila a zanechala ji s otcem na koňské farmě. Jeho nekonvenční výchova učinila z Beryl odvážnou, nekonvenční mladou ženu. Jenže i to nejdivočejší dítě musí dospět, a tak i jí život ukáže svou horší tvář. Krach farmy, jeden katastrofální vztah za druhým...

Autorka Paula McLain není v psaní knih rozhodně žádným nováčkem. Napsala dvě sbírky poezie a několik románů, z nichž v České republice vyšel životopis o Hadley, Hemingwayovy první ženy - Pařížská manželka. Tato kniha se stala bestsellerem, od čtenářů si vysloužila velmi pozitivní hodnocení, a jsem si jistá, že Létala jsem za sluncem, na tom rozhodně nebude jinak.

Beryl Markhamová se narodila ve Velké Británii a až do čtyř let žila téměř jako všechny děti. Pak se ale i s rodinou přestěhovala do Keni, která se stala jejím věčným domovem. Stejně to ale necítila její matka, která svoji dceru brzy opustila a vrátila se do Velké Británie. Beryl zůstala sama s otcem a musela se naučit žít bez matky. A právě zde začíná náš příběh o dívce, která byla jiná, ale vždy věděla, co chce. Právě zde začíná dobrodružství, ve kterém se proplétá skutečnost s notnou dávkou fikce.

Kniha se skládá z několika částí, kdy každá část popisuje určitou etapu života Beryl, kromě toho výstižně líčí život v Africe, počínání domorodých kmenů i útrapy vyšší společnosti v kontrastu s původním obyvatelstvem, která tuto část země také neminula. Už dlouho se mi nestalo, že bych chtěla, aby byla kniha delší. Po přečtení poslední stránky jsem se s ní rozhodně nechtěla rozloučit. V příběhu o této dívce, která byla velkým živlem, je něco, co vás neustále pohání číst dál.

"Není možné, abych tohle absolvovala a zůstala stejná."

Kniha je z velké části vystavěna na emocích všech možných druhů, které proudí ke čtenáři většinou prostřednictvím Beryl. Tahle trenérka koní byla za svého života vdaná třikrát. Příběh nám dovolí nahlédnout do dvou ze tří manželství, které se pak záhy stanou přesným předobrazem působení společnosti a předsudků ve vztazích.

Afrika je doposud nepodmaněná země s divokou přírodou, náročným životním stylem a nebezpečím na každém kroku. Je drsná, nepoddajná a nedá se ji ve všem důvěřovat. Přesně takhle autenticky ji autorka dokázala popsat. Nebylo těžké si pak představit Keňu, jízdu na koni po boku Beryl či myšlenku na západ slunce na farmě.

Pochvalu si opět zaslouží obálka, která je odzbrojující a naprosto se shoduje s tím, co nalezne čtenář v knize.

Ústřední postavou příběhu je samozřejmě Beryl, která byla nucena žít bez matky, což ji do určité míry poznamenalo. Autorka knihy si prošla stejným obdobím, věděla, o čem píše, což se skvěle promítlo do příběhu. Beryl byla jiná, i když věděla, co chce, bylo těžší najít způsob. Jistě ale věděla, že Afrika je jejím osudem.

Je to žena, která ukázala světu, že nezapadá do řady, předsudky hází za hlavu a jde si svojí cestou. Jako první se stala trenérkou koní a přeletěla Atlantik. Byla nezkrotná, tak jako Afrika.

Beryl Markhamová byla ambiciózní žena, jejíž dobrodružný život by si přálo prožít mnoho lidí, ale ne všichni na to mají tolik odvahy. Kniha, i když je z velké části pouze fikcí, obsahuje reálné kořeny, od kterých se autorka mohla odrazit, a napsat tak tento skvělý příběh z netypického prostředí. Jak už jsem řekla, vůbec by mi nevadilo, kdyby byla kniha o několik stran delší, protože se četla jedna radost. Příběh vyvolává obrovské množství emocí, a vy se najednou na konci přistihnete, že se usmíváte, ale zároveň jste dojatí.

5/5

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Metafora.
 Knihu si můžete pořídit zde.