Recenze: Tolkien - Na březích Středozemě

Název: Tolkien - Na březích Středozemě
Autor: Vincent Ferré
Počet stran: 306
Rok vydání: 2006
Nakladatelství: Mladá fronta

Tolkien: Na březích Středozemě je první francouzsky psanou knihou, jež se do hloubky zabývá Tolkienovým nejslavnějším dílem, trilogií Pán prstenů. Jde o svého druhu průkopnickou práci a vůbec první hlubší analýzu Pána prstenů, již nyní dostávají k dispozici i čeští čtenáři.

Na pozadí starých mýtů a moderních teorií románu nám Ferré nejprve představuje svět, v němž se odehrávají dobrodružství Froda, Gandalfa, Aragorna, Legolase a dalších románových postav. Zasazuje Pána prstenů do kontextu Tolkienova díla a zabývá se jeho vztahem k žánru fantasy. Ve druhé části knihy se pak věnuje tématu smrti, jejíž zkušenost je podle něj zásadní pro vývoj všech postav Tolkienovy trilogie a koneckonců i pro vyústění boje o Prsten.

Na březích Středozemě je opravdu hlubokou sondou do trilogie Pán Prstenů, která pojednává o postavách, Středozemi, žánru, mytologii, pramenech a z velké části o smrti. Je to kniha, která se nedá číst pouze jednou, protože po prvotním čtení toho čtenáři opravdu hodně uteče, a myslím, že ani nedokáže vše vstřebat. Čtenář prostě musí vstřebávat, vstřebávat, vstřebávat, a stejně to prostě nestačí. Nemyslím si však, že bych si knihu ještě někdy přečetla.

Základem této knihy tvoří srovnávání. Autor srovnává na každé stránce, téměř v každém odstavci. Nejsem žádným odborníkem na Tolkienovo dílo, spíš si jeho tvorbu užívám. Proto mě některá z těchto přirovnání překvapila, jiná byla naprosto absurdní. Osobně bych Gluma nikdy nepřirovnávala k upírovi, který saje krev, ale autorovi tohle proti srsti rozhodně nebylo. Šel až moc do hloubky. Z knihy jsem měla pocit toho, že prostě musel za každou cenu přirovnávat, že jiná cesta nevedla. A já ze všeho toho srovnání byla brzy unavená. Na druhou stranu jsem v knize ocenila ty části, které mi pomohly pochopit určité souvislosti, či věci, kterým jsem při čtení nevěnovala pozornost.

Autor si v úvodu vytyčil pár cílů, kterých chtěl dosáhnout. Chtěl pomoci čtenářům, kteří již Pána Prstenů četli dílo zcela pochopit. Nejsem si jistá, že zrovna tohoto cíle se mu podařilo dosáhnout na sto procent, protože já se asi nikdy nezbavím přirovnání Samvěda k Romeovi. Dále chtěl přiblížit trilogii té oblasti publika, které se ke čtení nechystá. Nedokážu si představit, že bych si po téhle knize Pána Prstenů ještě přečetla. Ať už z důvodu toho, že pro nečtenáře Pána Prstenů je kniha plné spoilerů nebo toho, že by mě autorova přílišná analýza asi odradila.

Graficky je kniha skvěle zpracovaná, přehledná. Pro lepší orientaci bych obsah dala na začátek a ne na konec, ale to je jen taková drobná poznámka. Pod krásným přebalem pak čeká hezky zelená kniha. Kromě samotného textu je kniha plná poznámek a odkazů, myslím, že bez nich by byla kniha poloviční.

Už ze samotné recenze vyplývá, že jsem knihou rozhodně nadšená nebyla spíše naopak. Její čtení mi přineslo málo toho, co hodnotím jako pozitivní. Tato hluboká analýza Pána Prstenů se snaží čtenáři tuto trilogii přiblížit, což byl také autorův prvotní cíl, ale myslím, že splnit se mu ho nepovedlo.
Překvapila mě absurdita některých přirovnání, podle mě šel Vincent Ferré až moc do hloubky, četl až moc mezi řádky a přeháněl to. Přesto je z knihy znát, že se v Tolkienově tvorbě vyzná. Je také možné, že chyba byla na mé straně, že jsem některé věci ani nepochopila a nedokázala je vstřebat. Každopádně se v dohledné době ke knize vracet nehodlám a ani ji nebudu doporučovat dál někomu, kdo Pána Prstenů nečetl. Znalý čtenář, ať si knihu klidně přečte, pokud má chuť analyzovat, srovnávat a přirovnávat.

2/5