Recenze: Pretorián

Název: Pretorián
Autor: Simon Scarrow
Série: Cato
Díl: 11.
Počet stran: 344
Nakladatelství: BB art

Řím roku 50 našeho letopočtu je nebezpečné místo, kde na každém rohu číhá zrada. Navíc ho sužuje palčivý nedostatek obilí, který hrozí vzpourou městské lůzy. Největší hrozbu pro císaře Claudia představují spiklenci, kteří si říkají Osvoboditelé a jejichž baštou je zřejmě pretoriánská garda. Císařský tajemník Narcissus proto povolává do města dva osvědčené veterány římské armády, kteří již bezpočtukrát prokázali svou věrnost panovníkovi: prefekta Catona a centuriona Macrona.

Oba důstojníci mají za úkol připojit se pod falešnými jmény k pretoriánské gardě, jejíž kolonu nedávno přepadli neznámí útočníci a uloupili jí množství stříbra, a proniknout do konspiračních plánů. Jakmile se však začnou prodírat předivem spiklenců, narazí na svého starého nepřítele, který může prozradit, kdo skutečně jsou, a poslat je tak na jistou smrt. Catona a Macrona teď čeká závod s časem, v němž musejí nejen odhalit organizátora celého spiknutí, v němž je víc podivností, než se na první pohled zdá, ale také zachránit své přátelství a životy.

Spisovatel Simon Scarrow je znám svými brilantními znalostmi historie, kterou vystudoval a také vyučoval. Pro své studenty mnohdy pořádal poznávací cesty po římských památkách a muzeích. Ze všeho nejvíce se mu pod kůži dostal Řím a jeho dějiny. Svoje poznatky nakonec zúročil ve svých příbězích o Catonovi a Macronovi z doby římské invaze do Británie.

Jedenáctý příběh Catona a Macrona se odehrává v Římě, který se autorovi povedl brilantně vykreslit, nejen jako geografické místo, ale také jako místo, kde si jde každý za svým cílem, nehledě na to, přes kolik mrtvol musí jít. Jako místo, kde je politické pletichaření denním chlebem vysokých úředníků a vlivných osob. A nakonec jako místo, kde se s chudými obyvateli zachází opravdu hrozným způsobem.
Chvályhodné na knize je fakt, že se autor pohyboval jak v římském podsvětí, tak ve vyšších kruzích, a tak zřejmým způsobem poukazoval na zásadní rozdíly mezi těmito dvěma světy.

V knize je plno akčních scén, kdy jde hlavním hrdinům doslova o krk. Tyto scény poté vyvažují klidnější okamžiky, které jsou stejně zajímavé. Hlavní zápletka se neustále stupňuje a postupně graduje. Pro hlavní hrdiny je od počátku dost zamotaná, čeká je plno zvratů a překvapivých faktů. Samozřejmě nechybí ani všudy přítomná láska, která ale vedle hrozícího spiknutí ustupuje do pozadí.

Celá kniha je napsána svěžím a příjemným stylem. Nebude vás nudit, i přesto, že se jedná o historický román s popisnými částmi a kniha má poměrně dost stran. Za chvíli si ani neuvědomíte, že jste téměř na konci knihy.
V pořadí je Pretorián jedenáctým dílem, ale pro pochopení děje není nutné mít načtené zbylé díly. Ano, jistě, spojitost a návaznost tu je, ale i přesto je Pretorián zcela novým a do jisté míry i samostatným příběhem o osudech dvou přátel.

Hlavními hrdiny jsou Caton a Macron. Jsou to přátelé, kteří toho spolu zažili opravdu hodně. Stáli si bok po boku v mnohých bitvách, kdy jeden druhému kryli záda.

Mladší z nich, Caton, je klidný, vyvážený a inteligentní. Pálí mu to. Vždy zvažuje každou možnost, přemýšlí, než něco řekne či udělá. Je bystrý, udatný a odvážný. Naproti tomu Macron je starší, má řadu zkušeností. Je přímočarý, někdy až zbrklý. Hned by vše řešil pěstmi, rád si přihne a užívá. A i přesto, že jsou oba jiní, klape jim to spolu. Caton drží Macrona při zemi a na druhou stranu Macron kryje záda mladšímu příteli.

Cato a Macro nepředstavují ten typ neporazitelných hrdinů. Právě naopak. V příběhu je patrná jejich omylnost, nejsou dokonalí a nedokážou porazit úplně každého. I oni si z potyček a bitev odnáší své šrámy.

Na závěr bych chtěla říct, že knihu vřele doporučuji. Pokud máte rádi Řím, historické příběhy a kvalitní čtivo, je tato kniha pro vás to pravé.
Já sama jsem ráda, že jsem měla možnost si knihu přečíst a těším se na další příběhy dvou přátel a bojovníků, a těším se ještě dvakrát víc, když vím, že kniha skončila dost otevřeně. Ale zatím si mohu jen domýšlet, kam cesty Catona a Macrona zavedou, bude to do Británie či někam jinam?

5/5

Za poskytnutí knihy k recenzi velice děkuji Knihcentru.
Knihu můžete sehnat zde.