Recenze: Tolkienova léta

Název: Tolkienova léta
Podnázev: Greg a Tim Hildebrandtové
Text: Gregory Hildebrandt, ml.
Počet stran: 131
Rok vydání: 2001
Nakladatelství: Talentum


Všechno to začalo jednoho zasněženého dne v lednu 1975. Dvojčata, v jakémsi roztomilém postoji, s tlustými brýlemi a v šatech celých od barvy, stála na vrátnici a v rukách drželi ... no, něco. Něco se skrývalo v odpadkovém pytli, a když to vysypali na zem, okamžitě bylo jasné, že to jsou malíři tolkienova díla.

Tolkienova léta je jedna z knih, která mi v mé sbírce ještě chyběla, proto jsem ji hned koupila, když jsem ji objevila v internetovém knihkupectví za 29 Kč. Normálně stojí kniha kolem 500 Kč, na bazarech kolem 300 Kč. Jsem ráda, že jsem ji nakonec koupila za pouhých 29 Kč, protože plná cena knihy je opravdu nadsazená a hlavně kniha sama za takovou cenu vlastně vůbec ani nestojí.

Tim a Greg Hildebrandtové, dvojčata, Američané, umělci. To jsou slova, která dva bratry asi nejvíce vystihují. Svoji profesionální kariéru započali v roce 1959. A v oblasti Pána Prstenů jsou známí především jako tvůrci tří ze čtyř plánovaných kalendářů na motivy tohoto fantasy příběhu. Čtvrtý kalendář bratři nedokončili.

Celá kniha je vlastně výpovědí Gregoryho, syna jednoho z bratrů, o tom, jak jeho otec Greg a strýček Tim, vytvářeli, fotili a kreslili Středozem. Sám Gregory měl možnost vše sledovat z první ruky, mnohdy totiž stál sám modelem, a protože byl ještě dítě, většinou byl předlohou pro hobity. A protože je kniha psána z pohledu dítěte, mnohdy mě její čtení doslova nudilo.
Bylo zajímavé sledovat, jak si dva malíři představovali různé postavy či příšery (mnohdy jim jako předloha postačilo gumové kuře), ale určitě bych uvítala zkrácení některých Gregoryho částí. Co jsem ale uvítala, byly komentáře samotných bratrů Hildebrandtů k jednotlivým obrazům, a fakt, že se čtenář dozví, co je vedlo k tomu, že si Středozem představovali tak, jak ji nakreslili.


Graficky je kniha krásně zpracovaná a ilustrace jsou na každé stránce, ať už samotné hotové obrazy, fotky bratrů či snímky, které nám ukazují, kde tvůrci hledali inspiraci a od čeho se mnohdy odráželi.
Musím říct, že nejsem znalá však novodobých či starších ilustrátorů Tolkienova díla, ale tvorba bratrů Hildebrandtových, ještě několik desítek let před natáčením filmů, je povedená. Jejich ilustrace jsou milé, vystihující, barevné i smutné. Vyvolají hodně pocitů. Jsou neovlivněné filmem, úsměvné, pobavení u mě vyvolal zejména Glum a Stromovous.

Sem tam jsem skřípala zuby nad překladem a místy jsem hledala asi nezáměrně vynechaná písmena.




Tolkienova léta, ilustrovaná kniha o tvorbě Grega a Tima Hildebrandtových. Kdybych měla hodnotit pouze ilustrace a komentáře autorů, udělila bych knize vyšší hodnocení. Ale to nejde, musím knihu hodnotit jako celek. Vyprávění z pohledu Gregoryho se do knihy možná tematicky hodí, ale mě spíše nudilo, což je škoda. Určitě bych si knihu více užila, kdyby byla vyprávěna z pohledu bratrů Hildebrandtových.


3/5






Žádné komentáře:

Okomentovat

Created by Agata for WioskaSzablonów. Technologia blogger.