Recenze: Skleněný trůn

Název: Skleněný trůn
Autorka: Sarah J. Maas
Počet stran: 389
Nakladatelství: CooBoo

Jednotlivé země v Eriley jsou dobývány a nachází se pod nadvládou krutého a nemilosrdného krále Adarlanu. Na magii, která je v zemi králem zakázána si vzpomene už jen málokdo. Erilea je země plná nádherných, ale i strašlivých míst. A právě na jednom strašném místě se nachází i nejobávanější zabiják jménem Celaena Sardothien, a přemýšlí nad tím, kvůli komu se vlastně dostala do dolů Endovieru. Podmínky v dolech jsou opravdu otřesné, a i když je tu Celaena už téměř rok, ví, že už dlouho nevydrží. Nebude však muset, v dolech se objeví korunní princ Dorian se zajímavou nabídkou - svobodou. Nic však není zadarmo a před Celaenou možná stojí něco mnohem horšího, než služba ve jménu krále.

Nový Young Adult román, který se před nedávnem objevil na pultech knihkupectví, zaujal především mladší generaci čtenářů. Ale myslím, že knihou nepohrdnout ani ti starší. Jde o oddechové fantasy dílo s povedenou obálkou, které neurazí, ale ani příliš nenadchne.
Příběh je poměrně dost předvídatelný a čtenář již na mnohých místech ví, kam bude vše směřovat. Děj příběhu sice postupně graduje, ale když předem odhalíte konec, není to ono. Jsou místa, na kterých autorka překvapí, jedná se především o téma magie, pro které si připravuje půdu v pokračování série. I když je námět zakázané magie tak trochu klišé, vůbec to nevadí, protože autorka magii popisuje a vytváří nenásilným způsobem, jako by do knihy jednoduše patřila.
Jsou i situace, při kterých by čtenář mohl napětím tajit dech, ale ani tyto části knihy nejsou dotaženy do konce. Pro nenáročného čtenáře to však stačí. Navíc je příběh nesmírně čtivý a téměř čtyři sta stran uteče opravdu strašně rychle.

Protože si Celaena musí svoje místo jako králův vrah/bojovník zasloužit, kniha nabízí plno bojových scén, cvičných soubojů, náročných překážek a adrenalinu. Přesto jsou tyto části knihy popisovány velmi zběžně, aby čtenáře nezatěžovaly či nenudily. Výhodou knihy je jistě fakt, že se autorka k popisným scénám moc neuchyluje. Většinou se omezuje na myšlenky hlavní hrdinky, úvahy o magii či pouze dialogy mezi hlavními postavami.

Erilea je zbrusu nový fantasy svět s okoukanými i čistě originálními místy. Její historie a povaha v knize není moc vysvětlena, což je velké mínus, protože, když už je vymyšlený nějaký svět, je dobré si představit i jeho historii, zvyky či tradice. Historie Eriley je však omezena pouze na to nejhlavnější. Kromě dolů Endovieru a hlavního města Zlumovalu se do jiných zákoutí Eriley nedostaneme..

Ani předvídatelnost, ani drobné nesrovnalosti v příběhu nezklamaly tak, jako hlavní hrdinka. Velmi mladá dívka se po dobu své existence stala tím nejobávanějším vrahem. Věk Celaeny by mi až tak nevadil. Co mi ale vadí, je, že se o Celaeně mluví jako o neústupné, tvrdé a nepřístupné vražedkyni, která musí být pod nejostřejším dohledem. Namísto toho je ale Celaena naivní, marnivá a hlavně dětinská. Na mnohých místech jsem se nestačila divit, její věčné vyplazování jazyka bylo opravdu přes čáru. Z potenciálního zabijáka se stala dívka, která si libovala v šatech a večírcích.
To jediné, co se dalo na Celaeně ocenit byla její vášeň pro knihy.

Úplně tak kladný názor nemám ani na korunního prince Doriana. Ten byl do jisté míry také marnivý jako Celaena. Namísto starosti o zemi si spíše dělal starosti o večírky, klání a ženy. Valný dojem opravdu neudělal.

Dorianův věrný přítel Chaol je snad jedinou postavou, která za něco stála. Chaol byl ten nepřístupný a nerudný charakter, který měla představovat Celaena.

Jako snad v každém YA příběhu, ani zde nesmí chybět náznak milostného trojúhelníku. Ale, vlastně proč ne, mě osobně milostné trojúhelníky nikdy příliš nevadily.

I přes své nedostatky nebyl Skleněný trůn zase tak špatný. Pokud hledáte nenáročnou oddechovou četbu, bude pro vás Skleněný trůn tou pravou volbou.
Nejvíce knize uškodila předvídatelnost a překvapivě i hlavní hrdinka. Z několika zdrojů jsem ale slyšela, že druhý díl této série je slibnější a já mu dám určitě šanci. Uvidíme, v jakém světle se bude Celaena a Erilea jevit příště.

3/5